ירחון איגוד התכשיטנים דצמבר 2017

חברים יקרים

זהו, הסתיימה עוד שנה, שהתחילה עם חששות (שכבר התרגלנו) ובגדול הייתה מוצלחת. תכשיטי האופנה רשמו עליה, קבוצת המחירים 600-1300 התחזקה. ולקראת החגים חלה עליה גם בתכשיטי הזהב בקבוצת המחיר 3000 וצפונה.

חזרתי מארה”ב ושם נוכחתי לראות שאכן יש אופטימיות ששכחה כבר כמה שנים, נכון שהיהלומים עדין צנועים בגודלם, אבל המספרים עולים, העסקים מתחזקים וזה ישפיע גם על השוק שלנו.

כמעט כל חברי האיגוד מוסרים שהיתה שנה טובה, בעיקר החגים הציגו פיק יפה. המכירות באונליין מתחזקות ובעקבות כך עוד עסקים מצטרפים לזירות המסחר המקוון, זה אכן העתיד הנראה לעין למרות שההיגיון אומר שחנויות פיזיות תמיד ימשיכו את שלהן.

אם לא תהיינה התרחשויות ביטחוניות, המגמה החיובית במכירות תמשיך, אפשר להגיד את זה בלי לפחד.

אז זכרו, ליזום, לצאת מהקיבעון ולחיות את צרכי השוק. ולא לשכוח מתי צירפתם עוד חבר לאיגוד ?
רק כך נשנה את העולם.

שנת עסקים מוצלחת

גדי

אז מה יהיה לנו ? 

סדר ברגולציה – מפקח מינהל היהלומים והתכשיטים במשרד הכלכלה התחלף לאחרונה, מר דני טל מונה כמפקח זמני. על הפרק ב- 2018 פיקוח יתר על אכיפת תחום הצרכנות ולענינינו דגש חזק על פיקוח חוק תקן 299 חוק הזהב, פיקוח על מעבדות היהלומים המעריכות את מחיר האבנים, אימוץ תקנים נוספים לתכשיטים והשקעה בהכשרות מקצועיות. במקביל לאכיפה הטכנית רשות המיסים תמשיך לאכוף את שהתחילה ב- 2017 בדגש על תקנה 6ז’ (מכירת זהב), חשבוניות פקטיביות והברחות זהב.

מכון התקנים – השנה מכון התקנים יגביר את פעילותו ע”י תוספת כוח אדם בכדי לזרז את הליך הסימון והבדיקות של תכשיטי הזהב, במהלך חודש אוגוסט 2018 יכנס לתוקף עדכון בחוק תקן 299 בו תהיה חובה לסמן כל תכשיט זהב גם מתחת ל-2 גרם. אימוץ החוק הבינ”ל נובע מבדיקות שבוצעו בשוק המקומי ומצאו חוסר התאמה בין תיאור המוצר למפרט טוהר הזהב. בנוסף, כפי שפורסם מערכת התקשורת עם המכון עברה לאינטרנט בכדי לייעל את עבודת המכון. כנס “שער עולמי” יתקיים במכון ב- 14.1 לרישום כאן.

מעבדות מעריכי היהלומים – בשנת 2016-17 עמלו מינהל היהלומים והתכשיטים, נציגי הבורסה והמעבדות על ניסוח נוהל הערכת יהלומים, קביעת תקן סטייה ואימוץ תקנים בינ”ל. הנוהל יוצא במסגרת חוק גילוי דברים לצרכן בעקבות שימוש החנויות בתעודות הערכת היהלומים האובייקטיביות של המכונים\המעבדות. אחוז הסטייה כמובן נתון לפרשנות מסוכנת שעלולה להביא לאי התאמה בין הערך הנכון לתמורה אותה רוכש הצרכן. הנושא ידון שוב במהלך 2018.

תקני תכשיטים –  כזכור ב- 2017 ארעו מספר מקרים מצערים עם תכשיטי ילדים ומיד לאחר מכן הוקמה ועדה שאימצה תקן בינ”ל מיידית. גם ב- 2018 יעלו לדיון סוגי תכשיטים נוספים במטרה לפקח על בריאות הצרכנים ובטיחותם. אחד הסוגים הוא תחום הפירסינג – תכשיט ננעץ.

הכשרה מקצועית – אחד מסממני גודל ענף תעשייתי הוא תחום הכשרת עובדים מקצועיים במימון הממשל, כידוע רוב מפעלי הענק בענף נעלמו ואיתם נעלמו גם ההכשרות המקצועיות. האיגוד ניהל בעבר שני בתי ספר לצורפות. בשנת 2017 לאור פגישות חוזרות, משרד הכלכלה החל לעכל שעדין הענף קיים ויש צורך בהכשרות מקצועיות לאור חוסר כ”א מקצועי. מספר בתי ספר פרטיים מוכרים כמכשירים רשמיים ואלו קיבלו אור ירוק לפתוח קורסים למתחילים, עוד היד נטויה.

סדר בענף יגרור עוד “עקיצות” – אז ראינו ב- 2017 מספר מקרים של עקיצות שנובעות בעיקר מחוסר ניהול נכון, והיחלשות המפקפקים בחוק, לפיכך חברי האיגוד מתבקשים לשמור על עירנות באשראי המסופק, יש לזהות שינויים בתרבות התשלומים של הלקוח ובהתנהגות ביחס לעבר.

קורסים להכשרת חברי האיגוד – גם ב- 2018 נמשיך לערוך קורסים ושיתופי פעולה מסובסדים עם מעוף, לשכת המסחר ובתי ספר פרטיים בכדי להעשיר אתכם במידע מקצועי והקניית כלים מעשיים לחיזוק העסק. הוזכר רבות תחום המסחר המקוון שהעולם מתקדם לכיוונו ועיצוב התכשיטים שעבר שינוי מדהים עם תוכנת הריינו. בנוסף תהנו מהכשרות וימי עיון בתחומים שונים כפי שהיה השנה בתחומי המיסוי, יבוא\יצוא, תעסוקה, משפט ועוד.

תערוכות – “אין טוב ממראה עיניים” ולכן התערוכות כמו החנויות הפיזיות יישארו רלוונטיות, התערוכות בעולם אכן נותנות לנו הזדמנויות לקנות, להכיר, לפתוח אופקים ולחוות את השוק הבינ”ל לרבות טרנדים עתידיים ורעיונות עיצוביים המרוכזים במתחם אחד גדול.

ויצ’נזה – התערוכה האיטלקית מתרכזת בטרנדים לשנה הקרובה כבר תתקיים ב- 19-24 בינואר להלן טופס רישום אונליין באתר התערוכה.

הינאורגנטה, מינכן – תערוכת התכשיטים האירופית תתקיים בין ה- 16-19 בפברואר.

הונג קונג – התערוכה הגדולה ביותר שזוכה למבקרים מכל העולם תתקיים בין 27/2 ל- 5/3, עשרות אלפי קניינים ואלפי מציגים יוצרים חוויה מדהימה שמוכיחה שוב שענף התכשיטים נושם ובועט בכל הכוח. גם השנה האיגוד מארגן משלחת מסובסדת גם לאורחים חוזרים. המעוניינים מוזמנים לפנות אלי במייל.

תערוכת היהלומים הבינ”ל בישראל – שבוע היהלומים בישראל מתקיים זו השנה השביעית, הפעם גם אנחנו מוזמנים לצד מאות קניינים מהעולם, באירוע יציגו חברות היהלומים מגוון ענק של אבנים במחירים שיחסכו לכם לטוס לחו”ל. התכשיטנים מקבלים גם כן במה ויציגו 35 חברות תכשיטים מהארץ ומהאיגוד.

ג’ובלה – בשנתיים האחרונות התערוכה  ביולי בתל אביב הפכה אטרקטיבית בשל מספר המבקרים והכנסים המקצועיים שזכו לקהל רחב, כמובן שהמציגים זכו לפעילות ערנית ומי שהשקיע בביתן גדול זכה.

נתונים בעולם

תוך 6 שנים: זינוק של 25% במחיר הממוצע של טבעת אירוסין בארה”ב – הפתעה! בשקט בשקט מחיר הממוצע של טבעות האירוסין עלה, מה שמחזק את התיאוריה שצריכת תכשיטים לאירועי מסורת לא רק מתחזקת אלא מתייקרת.

מכירות התכשיטים בארה”ב צמחו ב-6% בחגים עקב “קניות של הרגע האחרון” – הקניות בארה”ב כמו בארץ לקראת סוף השנה בעליה מאז 2011.

צמיחה משמעותית בביקוש לתכשיטים בסין במכירות השנה – אסיה ובעיקר סין הם יעד מכירות שני אחרי ארה”ב, התעשייה המפותחת יצרה מעמד כלכלי גבוה המושפע מתרבות הצריכה במערב ובעשרים השנים האחרונות ניתן לראות בעין את השווקים באסיה צורכים הרבה, זה מתבטא במיוחד בקניות תכשיטים ושעוני יוקרה שעלו ב- 6.2% מאשתקד.

כנסים מקצועיים 

סמינר הזדמנויות בשוק האמריקאי – למהירי החלטה – מחר 1.1.18 יתקיים סמינר מעניין כיצד לחדור לשוק האמריקאי, החל מהשעה 15:00 , לרישום מהיר כאן.

יום עיון בנושא התארגנות עובדים – הסיוט הגדול של מעסיק הוא התארגנות עובדים ובהפתעה, רבים אינם מודעים לתקנת התארגנות העובדים ואכן הנושא שווה בדיקה, לשכת המסחר מזמינה אותנו ליום עיון בנושא, לרישום כאן.

יעוץ עסקי חינם – לשכת המסחר מקדמת 3 מפגשי יעוץ בתחומים שונים, אתם מוזמנים להירשם כאן. לאחר תוכלו לבחור אם יש טעם להמשיך.

פגישות אישיות עם המחלקה המסחרית של שגרירות בריטניה בישראל –  בתאריך ה- 16.1.18 יתקיים מפגש עסקי עם שגרירות בריטניה, לרישום כאן.

צרכנות

שירותים עסקיים | צרכנות |  – לשכת המסחר | 14/12/2017

הסדר חדש הנוגע לתוכנית ההטבות שמציעים עסקים ללקוחותיהם

בתאריך 7.12.17 נכנס לתוקף תיקון מס’ 53 לחוק הגנת הצרכן (הוספת סעיף 16 א’ לחוק) שעניינו בהסדר חדש הנוגע לשינוי בתכנית הטבות.

ראשית, חשוב להבין שההגדרה ל”תכנית הטבות” הינה– התקשרות מתמשכת בין צרכן לבין עוסק, שבה הצרכן מוסר את פרטיו לשם הצטרפות לתכנית מסוג מועדון לקוחות שמפעיל העוסק, ומהותה היא קבלת הטבות או צבירת זכויות, מהעוסק או מעוסק אחר, בין שההצטרפות לתכנית כרוכה בתשלום ובין שאינה כרוכה בתשלום;

שנית, חשוב להבין שההגדרה ל”שינוי” הינה הגדרה רחבה שכוללת צמצום בהטבות או בזכויות הניתנות לצרכן במסגרת תכנית הטבות, בערכן, באפשרות מימושן או במשך התקופה שבה ניתן לממשן.

את החובה של העוסק להודיע על שינוי, ניתן לאפיין באמצעות הטבלה הבאה והיא משתנה בהתאם לשאלה האם מדובר בתכנית לתקופה קצובה או לא, והאם מדובר בתכנית של הטבות בלבד, או שמא גם צבירת זכויות:

 

משך התכנית טיב התכנית עוסק המבקש לערוך שינוי או להודיע על סיום
תכנית לתקופה בלתי קצובה תכנית הטבות 1. העוסק ישלח לצרכן הודעה על פרטי השינוי או על מועד סיום התכנית בין שלושה לארבעה חודשים לפני מועד כניסת השינוי לתוקף או מועד סיום התכנית, לפי העניין;

 

2. העוסק יאפשר לצרכן לממש את ההטבות בהתאם לתנאי התכנית החל במועד משלוח ההודעה כאמור בפסקה (1) ולפחות עד למועד כניסת השינוי לתוקף או עד למועד סיום התכנית, לפי העניין.

תכנית הכוללת צבירת זכויות 1.העוסק ישלח לצרכן הודעה על פרטי השינוי או על מועד סיום התכנית בין שמונה לתשעה חודשים לפני מועד כניסת השינוי לתוקף או מועד סיום התכנית, לפי העניין; בהודעה כאמור יציין העוסק גם את זכותו של הצרכן לממש את הזכויות שצבר לפי הוראות פסקה (2);

 

2. העוסק יאפשר לצרכן לממש את הזכויות שצבר בהתאם לתנאי התכנית, החל במועד משלוח ההודעה כאמור בפסקה (1) ולפחות עד למועד כניסת השינוי לתוקף או עד למועד סיום התכנית, לפי העניין.

 

תכנית לתקופה קצובה

העוסק לא יערוך שינוי בתכנית ולא יסיים את התכנית לפני תום התקופה הקצובה; עוסק כאמור ישלח לצרכן הודעה בין שלושה לארבעה חודשים לפני תום התקופה הקצובה, על תום התקופה ועל זכותו לממש את ההטבות או את הזכויות לפי תכנית ההטבות עד תום התקופה.

 

את ההודעות לצרכן יש לשלוח באחת הדרכים המפורטות להלן שבה בחר הצרכן לקבל הודעות, בהתאם לפרטי ההתקשרות שמסר לעוסק במועד ההתקשרות או במועד מאוחר יותר:

  1. דואר
  2. דואר אלקטרוני
  3. מסרון
  4. אמצעי תקשורת מקוון אחר.

 

מבחינת תחולת ההוראות, אלו יחולו גם על תכנית הטבות שהפעיל עוסק ערב יום התחילה (7.12.17)ובלבד שהוא לא הודיע לצרכן על סיום או שינוי בתכנית עד ליום התחילה.

על אף האמור, בתקופה של שנה, כלומר עד ליום 7.12.18 – הוראות אלו לא יחולו על שינוי שערך עוסק בתכנית הטבות אם השינוי הוא צמצום בהטבות או בזכויות המוקנות ע”י גורם אחר לפי התקשרותתלויה ועומדת שהייתה בתוקף יום התחילה, והעוסק ערך את השינוי לבקשת הגורם האחר והודיע על השינוי לצרכן באחת הדרכים המנויות לעיל.

 

חשוב לדעת, כי ההוראות האמורות לא יחולו על אלה:

  1. שינוי בתכנית הטבות הכוללת הטבות או זכויות שמציע עוסק שאינו העוסק המפעיל את התכנית (בסעיף קטן זה – עוסק אחר), או סיום תכנית כאמור, בשל אחד מאלה:
  • ניתן לגבי העוסק האחר צו פירוק, צו פירוק זמני, צו כינוס, צו כינוס נכסים או צו הקפאת הליכים לפי כל דין, ואם העוסק האחר הוא יחיד – ניתן לגביו צו כינוס נכסים או צו הכרזה על פשיטת רגל לפי כל דין.
  • העוסק האחר חדל להתקיים או שבית העסק שלו נסגר.
  1. מכירה מיוחדת כהגדרתה בסעיף 8 לחוק הגנת הצרכן, שאינה הטבה הניתנת בהתאם לתכנית הטבות.

הפרת ההוראות עלולה להוביל להטלת עיצומים כספיים כאמור בחוק.

מצ”ב הנחיות הממונה על הגנת הצרכן

מצ”ב נוסח התיקון לחוק שפורסם ברשומות

 

נגישות