top of page

ירחון איגוד התכשיטנים, יוני 2023

חברים יקרים,


בחודש האחרון, ראינו שינויים משמעותיים במחירי המתכות החשובות לענף - זהב וכסף. מחיר הזהב עלה ב-5% בשווקים העולמיים, מה שהביא להעלאת הביקוש לתכשיטי זהב בשוק המקומי. הכסף, לעומת זאת, ירד ב-3% בשווקים העולמיים.


למרות שחזרנו לא מעט על רעיונות איך לעשות ריסטרט בעסקי התכשיטים, אני רוצה לחזור וחדד את הפעולות הנצרכות שתמיד כדי לזכור:


  • חקרו את השוק ואת המתחרים שלכם. איזה סגנונות, ועיצובים, חומרים ומחירים הם מציעים? איך אתם יכולים להבליט את הייחודיות שלכם? בארץ ובחו"ל.

  • תכננו את התכשיטים שלכם בהתאם למטרה ולקהל היעד. האם אתם מייצרים תכשיטים לאירועים מיוחדים, ליומיום או לשניהם? האם אתם מייעדים את התכשיטים לנשים, לגברים או לשני המינים?

  • בחרו בחומרים איכותיים ועמידים שישמרו על הערך והיופי של התכשיטים לאורך זמן. השתמשו בחומרים שאתם מבינים ומכירים, ושאתם יכולים להשיג במחיר סביר.

  • השקיעו באריזה, במשלוח ובמיתוג של התכשיטים. אריזה יפה ואלגנטית תעניק ללקוחות שלכם חוויית קנייה שיזכרו לזמן רב, ותעודד אותם לחזור אליכם. משלוח מהיר ואמין יבנה אמון ויוביל לביקורות חיוביות. שיווק מדוייק וממוקד יעלה את הנראות של המותג שלכם, ויוביל להעלאת המכירות.

  • שמרו על קשר טוב עם הלקוחות שלכם, והאזינו למשוב שהם נותנים. הראו להם שאתם מעריכים את הדעה שלהם, ושאתם מעוניינים להעניק להם שירות מעולה. בנו מערכת יחסי-אנוש מבוססת-ערך, שתחדד את החברות שלהם למוצר שלכם. כמובן מבלי לחפור יותר מידי. בטעם.


רובי של פעם בחיים



אבן רובי במשקל 55.22 קרט, שבית המכירות הפומביות סותבי'ס (Sotheby's) בניו יורק הגדיר כאבן של "פעם בחיים", נמכרה תמורת 34.8 מיליון דולר לקונה אנונימי בטלפון, ובכך "קבעה מחיר שיא חדש לאבן רובי במכירה פומבית", כך דווח ב-Diamond World. השיא הקודם שולם עבור אבן רובי בורמזית במשקל 25.59 קרט, שנמכרה תמורת 30.3 מיליון דולר במכירה פומבית של סותבי'ס בז'נבה בשנת 2015.

אבן הרובי במשקל 55.22 קרט, ששמה Estrela de Fura, נחתכה מאבן רובי גולמית במשקל 101 קרט, שנכרתה ביולי אשתקד במכרה אבני הרובי מונטפואז (Montepuez) במוזמביק, השייך לחברת פורה ג'מס (Fura Gems). זוהי אבן הרובי הגדולה ביותר שהוצעה אי פעם במכירה פומבית.


שוק התכשיטים בארה"ב


שוק התכשיטים בארה"ב הוא אחד השווקים הגדולים והמשפיעים בעולם. השוק צורך כ-40% מהצריכה העולמית של תכשיטים, ומושך אליו מעצבים, יצרנים ומשווקים מכל הארץ ומחוצה לה.

בשנים האחרונות, שוק התכשיטים בארה"ב עבר שינויים משמעותיים, בעקבות ההשפעה של המשבר הכלכלי, התחרות הבינלאומית, החדשנות הטכנולוגית והמאבק לשמירה על אחריות סביבתית וחברתית. שוק האמריקאי ממשיך להתאים עצמו לביקוש ולהתפתח לפי המגמות העדכניות בענף.


במשבר הכלכלי בפירוש משפיע על השוק, רק ברבעון האחרון חברת הענק סיגנט דיווחה על ירידה של 9.3% במכירות הרבעון הראשון של 2023, אבל, דווקא בתקופה כזאת רשתות החנויות מעוניינות להתייעל ולבכיר ספקים חדשים וזאת יכולה להיות הזדמנות, אז אם ביוזמה אנו מתעסקים, הרי לכם רשימה מעניינת לשיעורי הבית, השאר תלוי בכם:


50 חנויות התכשיטים המובילות בארה"ב בשנת 2022:

1. Signet Jewelers Ltd (2,854 חנויות)

2. Pandora (375 חנויות)

3. Kering Americas (278 חנויות)

4. LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton (274 חנויות)

5. Swarovski AG (240 חנויות)

6. Swatch Group Ltd (193 חנויות)

7. Helzberg Diamond Shops Inc (170 חנויות)

8. Fred Meyer Jewelers (129 חנויות)

9. James Avery Craftsman Inc (115 חנויות)

10. Sherwood Management (107 חנויות)

 

בירוקרטיות

טופס 161 החדש - דחיית מועד, עדכון ודגשים הנחיה למעסיקים

בהמשך להנחיה של רשות המיסים מיום 19 באפריל 2023, בה נקבע כי יחל שימוש במסמך 161 החדש ביולי 2023 ולאור בקשות לדחיית מועד כניסתה לתוקף של הודעה על פרישה מעבודה באמצעות טופס 161 החדש, רשות המיסים עדכנה כי החובה להודיע באמצעות הטופס החדש תחל מתאריך ה1- בנובמבר 2023 (מועד התחולה) במקום ביולי 2023, וזאת ביחס לאירועי פרישה החלים ממועד זה ואילך. חובה כאמור תחול גם ביחס לאירועי פרישה שהתרחשו לפני מועד התחולה, אך דווחו לראשונה על ידי המעסיק ממועד התחולה ואילך. יובהר, כי המעסיק רשאי להודיע על אירוע הפרישה באמצעות הטופס החדש גם טרם מועד התחולה. בנוסף, לאור שאלות שעלו, פרסמה הרשות גם הבהרות ודגשים בנוגע לטופס החדש. להלן קישור למסמך המלא של רשות המיסים


תזכורת שוב: גילוי דעת מטעם הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן בדבר הצגת מחירי על גבי "קוץ" בבית העסק


ביום 13.3.23, פרסם היועץ המשפטי של הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן – "גילוי דעת בדבר הצגת מחירים על גבי "קוץ" בבית העסק".

מטרת גילוי הדעת, היא להבהיר את פרשנות הרשות לאמצעי תצוגה של "קוץ" ולאופן הצגת מחירם של המוצרים המוצגים, בהתאם לתקנות הגנת הצרכן (כללים שונים לפרסום מחירי נכסים ושירותים), תשנ"א – 1991. בגילוי הדעת נעשית השוואה בין "קוץ" ל-"מכל", כך שעפ"י גילוי הדעת, סימון לגבי מוצרים המוצגים על "קוץ", יכול שיעשה עפ"י פרט 10 לתוספת לתקנות הנ"ל, הקובע את אופן הצגת המחירים למצרכים מסוג אחד שאינם ארוזים, המוצגים למכירה בתפזורת בתוך מכל ומחירם אחיד ומתייחס ליחידה בודדת, שייעשה ב- "תוית או שלט צמוד למכל בו הם מונחים או בסמוך אליו". מצ"ב גילוי הדעת כפי שמופיע באתר של הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן השלמה לגילוי הדעת - פרשנות בדבר הכרה "בקוץ" כאזור מתוחם על גבי מדף תצוגה, 20.6.23


איסוף מספרי תעודות זהות וצילום תעודות זהות - טיוטת גילוי דעת להערות הציבור


ביום 14.6.23 פורסמה טיוטת גילוי דעת להערות הציבור מאת הרשות להגנת הפרטיות, בנושא "איסוף מספרי תעודות זהות וצילום תעודות זהות".

התייחסויות למסמך ניתן להגיש עד ל- 14.07.23 בשעה 12:00. עיקרי עמדת הרשות כפי שמוצגים במסמך:

  • יש להתייחס למספר תעודת זהות כאל מידע מוגן לפי חוק הגנת הפרטיות. כך גם לצילום תעודת זהות.

  • יש להימנע מלדרוש צילום של תעודת הזהות כולה, למעט במקרים חריגים בהם כלל המידע המופיע על גבי תעודת זהות דרוש לשם מתן השירות.

  • ככל שבכוונת בית העסק לבקש מלקוח למסור צילום תעודת הזהות לצורך קבלת שירות או מוצר, עליו לציין זאת בפני הלקוח טרם השלמת הליך הרכישה. זאת, גם כאשר הדרישה מבוצעת בפועל על ידי חברת השליחויות הפועלת מטעמו של בית העסק. בנוסף, על בית העסק לפרט בפני הלקוח האם חלה עליו חובה חוקית למסור את המידע או שמסירת המידע תלויה ברצונו ובהסכמתו, המטרה שלשמה מבוקש המידע, למי יימסר המידע ומטרות המסירה.

  • ככל שאדם מבקש להסתיר פרטים מסוימים בעת צילום תעודת הזהות שלו, ופרטים אלו אינם נדרשים לשם מתן השירות, יש לאפשר לו להסתירם.

  • טרם שמירת צילום תעודת זהות במאגרי החברה, יש להשחיר את כלל פריטי המידע שאינם נחוצים לשם מתן השירות.

  • ככל שמספר תעודת הזהות התבקש לצורך זיהוי הלקוח בעסקה ספציפית, והמספר נמסר על ידי הלקוח למטרה זו, אין לעשות בו שימוש למטרות אחרות.

קישור לפרסום להערות הציבור קישור ישירות לגילוי הדעת התייחסויות למסמך ניתן להגיש עד ל- 14.07.23 בשעה 12:00.


 


קורות חיים שהגיעו לאיגוד




 

איזו מדינה....דחיית העתירה של לשכת המסחר תל אביב בעניין ביטול עסקת מכר מרחוק למוצר שנעשה בו שימוש


בית המשפט העליון דחה עתירה שהגישה לשכת המסחר תל אביב כנגד הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן באשר לזכות הצרכנים לבטל עסקת מכר מרחוק במקרה ונעשה שימוש במוצר. ביהמ"ש העליון הסכים עם עמדת הרשות ולא מצא מקום להתערב בהוראה החוקית המאפשרת בעסקת מכר מרחוק לבטל העסקה למרות שנעשה שימוש במוצר.

בשל הפערים המובנים בין העוסק לצרכן, ובפרט בעסקת מכר מרחוק כאשר הצרכן אינו מתרשם באופן פיזי מהמוצר ולא רואה ומודע באופן ממשי לכל תכונותיו - יש לצרכנים הרוכשים מוצר בעסקת מכר מרחוק את הזכות לבטל את העסקה (במהלך תקופת הביטול על פי החוק – לדוג' 14 ימים במוצרי חשמל) אפילו אם נעשה במוצר שימוש על ידם (בכפוף לחריגים שונים כמו טובין פסידים). מנגד לעוסק קיימת הזכות ככל שערכו של המוצר פחת באופן משמעותי לתבוע נזקיו.

דיון בבית המשפט העליון (בג"צ 3353/22):

אתמול התקיים דיון בביהמ"ש העליון בעתירה של לשכת המסחר תל אביב במסגרתו ביקשה העותרת כי ביהמ"ש יורה על מתן צו על תנאי לפיו תודיע הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מדוע לא ישונה סעיף 14ג(ד) לחוק כך שלא ניתן יהיה לבטל עסקת מכר מרחוק אם נעשה שימוש במוצר.

תוצאות הדיון:

בהמלצת ביהמ"ש העתירה נדחתה - ביהמ"ש העליון לא מצא מקום להתערב בהוראה החוקית המאפשרת בעסקת מכר מרחוק לבטל את העסקה למרות שנעשה שימוש במוצר.

עו"ד איתי פרג'ון, ממונה אכיפה מנהלית ופלילית ברשות להגנת הצרכן וסחר הוגן: "אני מברך את ביהמ"ש שלא מצא מקום להתערב בחקיקה הקיימת, מדובר בהסדר וותיק המגן על זכויותיו של הצרכן הישראלי בעסקת מכר מרחוק ויש בו כדי לחזק את האמון של הצרכן בסוג עסקה זה בפרט שהמסחר המקוון הופך לנפוץ יותר ויותר. הרשות תמשיך לעמוד על המשמר כנגד מי שמנסה לכרסם בזכויות הצרכנים".


ספקים מחו"ל



Comments


bottom of page