top of page

המדריך לרכישת תכשיטים בבטחה

גדי גרטל


pic4
 

לקראת חגי תשרי הקרבים, רבים מאתנו וודאי יעניקו תכשיטים כמנות לאהובינו. הרי תכשיט לא משדרגים, לא מחליפים ולא זורקים, תכשיט עונדים כשטוב לנו. תכשיטים היו ויהיו  אביזרי הנוי הנצחיים ביותר, הם מתחברים ומשתלבים בנו בהתאמה מושלמת ברגעים הנכונים, וכמעט שאין היום נשים וגברים בכל הגילאים שלא יענדו תכשיט כלשהו לשולחן החג.

בסימן ההתחדשות לשנה החדשה קיים בישראל מגוון עצום של תכשיטים המתאים לכל כיס, החל מתכשיטי ילדים ועד תכשיטי יוקרה. תכשיט ניתן להתאים למצב הרוח, לביגוד ואף למצבנו הכלכלי. המידע והטיפים שאציג כאן יעזרו לכם לרכוש תכשיטים בביטחון מלא בתמורה לכספיכם ואפילו לבריאותכם:

תכשיטי ילדים בחנויות הצעצועים לרוב עשויים מחומרים זולים בכדי לעמוד בתמחיר נמוך, זה הזמן להזכיר להורים שתכשיטים אלה עשויים לרוב מחלקים קטנים, ולפיכך יש להקפיד להתאים לילדים תכשיטים שלא ניתנים לבליעה ושעשויים מחומרים חזקים ותקינים. יש לזכור גם שתכשיטי הילדים העשויים ממתכות בעלות אחוז ניקל גבוה, עלולים לסכן את קבוצת האלרגניים. המלצתנו היא לרכוש תכשיטים איכותיים בחנויות תכשיטים המקפידות לעמוד בתנאיי החוק והתקנים המתאימים.

תכשיטי האופנה נמכרים במגוון עצום המתאים לכל כיס. התכשיטים עשויים ממגוון חומרים עצום, ומחירם מתבסס על עיצוב התכשיט, מיתוגו והחומרים ממנו הוא עשוי, בשל ריענון הקולקציות בכל עונה ניתן למצוא תכשיטים מעוצבים כדאיים.

תכשיטי כסף – אחת מהמתכות האיכותיות ליצירת תכשיטים היא הכסף, הנסחרת בשווקים בעולם כאונקייה (יחידת משקל = 31.1035 גרם). תרכובת הכסף נסחרת במחיר סביר והיכולת והעמידות של המתכת מבטיחות יכולות עיצוב מגוונות בעלות מראה יוקרתי. הכסף מיוצר בדרגות טוהר שונות כגון 800, 835, 925, ו- 999, כשהתרכובת הנפוצה הינה לרוב 925, המעידה על כך שהתכשיט עשוי מ- 92.5% כסף, היתרה מכילה נחושת, בגרמניום, אבץ ו\או פלטינה, בכדי לחזק את המתכת הרכה. חברות המכבדות את מוצריהן מסמנות אותם כמו תכשיטי זהב בעזרת מכון התקנים בכדי להוכיח לקונה את התמורה לכספו. כדאי לדעת שכיום ישנן טכניקות חדשות למניעת השחרת תכשיטי הכסף כתוצאה מהתחמצנות. תכשיטי הכסף נמצאים בפריחה עקב המחיר האטרקטיבי ופוטנציאל העיצוב שמגיע להישגים גבוהים.

תכשיטים מצופים זהב – בכדי להעניק את מראה הזהב במחיר נוח התפתחו עם השנים מספר שיטות לציפוי המתכות הזולות בזהב בטכניקה שתמנע שחיקה או קילוף. עובי הציפוי ואיכותו הם הגורמים העיקריים למחיר ולשרידות הציפוי לאורך זמן. התכשיטים המצופים זהב כמעט ולא מוגבלים בעיצוב ולפיכך הם  נפוצים בשווקים בעולם ובמחירים נמוכים ביחס לזהב מלא. פתרון ביניים נוסף לתכשיטי הזהב הם תכשיטי הגולדפילד. גולדפילד הינה טכניקה של ציפוי עבה המהווה 5-10% מתרכובת המתכת ע”י 10-12 קראט (יחידת משקל). הגולדפילד חזק משמעותית מתכשיטי הציפוי ועמידותו גבוהה מאד.

תכשיטי זהב – תכשיטי הזהב בולטים בייחודם מזה אלפי שנים, הזהב תמיד היה למתכת יקרה המהווה סמל סטטוס. מחיר הזהב נסחר בשווקים בעולם במשקל אונקייה והוא מהווה מרכיב דומיננטי בשקלול תמחיר התכשיט לצרכן. הזהב מעובד במספר תרכובות המציינות את כמות הזהב:

24 קראט – מכיל 99.99% זהב טהור 22 קראט – מכיל 91.6% זהב טהור 21 קראט – מכיל 87.5% זהב טהור 18 קראט – כ- 75% זהב טהור 14 קראט – כ- 58.5% זהב טהור 9 קראט – כ- 37.5% זהב טהור

הזהב עשוי בתרכובות במספר גוונים כגון זהב טבעי, אדום ולבן, בישראל הזהב המיוצר או המיובא נמצא בפיקוח מכון התקנים תחת תקן 299 המחייב לסמן כל תכשיט מעל משקל של 2 גרם בשלושה סימונים.

1. סימן היצרן או היבואן. 2. סימן טוהר הזהב – בקראטים או באלפיות. 3. סימן האימות – מוטבע על התכשיט ע”י מכון התקנים, בצורת כינור דוד.

כל תכשיט שאינו נושא את הסימונים הללו אינו פועל תחת התקן הישראלי ועלול שלא לעמוד במאפיינים המוצהרים ע”י החנות. כיצד ניתן לדעת? יש לבקש מהמוכר זכוכית מגדלת ולראות פיזית שלושה סימונים קטנטנים בחלקו המוסתר של התכשיט, פשוט וקל.

כשיש צורך בהרחבת טבעת לדוגמה, יש לשים לב שאותה דרגת טוהר זהב תתווסף לטבעת ופה נכנסת אמינותה של החנות לפועל. כמו כן, לאלרגניים הרגישים לניקל, נחושת או מתכות שונות, מומלץ לרכוש זהב בגוון טבעי בעל קראט גבוה.

תכשיטים משולבים – כמובן שעיצוב תכשיטים אינו מוגבל וניתן לשלב חומרים,אבנים וצורות כיד הדמיון. הכל בכדי שנהיה יפים ושמחים יותר. מומלץ שהתכשיטים יהיו פרקטיים לענידה נוחה.

תכשיטים משובצים – אבני חן ויהלומים לסוגיהם מוסיפים לתכשיט צבע, יופי ויוקרה.,  הם מעלים את ערך התכשיט ואת יכולות העיצוב לרמות אחרות, שלרוב מעניינות יותר לעין. אבני החן ויהלומים הם בעלי מדרג מחירים הנובע בעיקר מנדירות האבן והקושי להשיגה. ככל שהאבן נקייה יותר מהשפעות וחומרים סביבתיים, כך מחירה עולה. יהלום למשל צריך להיות צלול ושקוף ככל שניתן.

לא כל אבני החן והיהלומים יקרים ולפיכך ישנה חשיבות יתרה מהיכן אנו רוכשים את התכשיט. חנויות ובתי עסק שעובדים כחוק, מאוגדים ומכבדים את התקנות והחוקים הבינלאומיים בתחום,יבטיחו חוויית קנייה  בטוחה ונעימה, לא כל החנויות עובדות כמתחייב ולפיכך ישנם מספר קריטריונים שמומלץ לבדוק היטב לפני הרכישה:

1. מהיכן נרכשים התכשיטים הנמכרים? יש לשאול את החנות מהיכן נרכשים או מיוצרים התכשיטים.

2. האם תכשיטי הזהב מסומנים ? כאמור יש לבדוק פיזית האם ישנם סימונים על התכשיט.

3. איזו תעודה גמולוגית ניתנת לאבחון היהלומים? האם ניתנת תעודה גמולוגית עצמאית של החנות או של מעבדה חיצונית מורשית.

4. האם החנות מוכרת ועומדת בדרישות החוק? יש לוודא שהחנות מוכרת מוצרים תחת תקן, האם החנות מאוגדת באיגוד המבטיח עמידה בקוד אתי גבוה ומחייב.

לסיכום, קניית תכשיט היא חוויה נהדרת המסמלת שאפשר להתפנק מפרי עמלנו, צריך רק לוודא שאנו קונים מחנות שומרת חוק המכבדת את עצמה ואת התמורה הנמכרת.

הכותב משמש כמנכ”ל איגוד התכשיטנים בישראל ויו”ר ענף התכשיטים באיגוד לשכות המסחר.

bottom of page