top of page

מגן דוד בתוך יהלום ? לא נגענו

הישראלי הכי טבעי

במוזיאון היהלומים בבורסה מוצג בימים אלו יהלום פשוט – מדהים, רוצו לראות.


%d7%9e%d7%a6%d7%92%d7%aa

בבוקר יום הזיכרון של שנת תשס”ח, שעות ספורות לפני ציון תחילתו של יום העצמאות – 60 למדינת ישראל, קיבל אחד מחברי בורסת היהלומים הישראלית שיחת טלפון ממפעל הליטוש:

“לא תאמין מה יש לך באבן. יש בפנים מגן דוד” בישר לו מנהל העבודה.

היהלומן, שהיה רגיל למתיחות מצד חברי הצוות שלו, חייך והמשיך בעיסוקיו. לאחר מספר שעות קיבל שיחה נוספת ממנהל העבודה אשר תהה היכן הוא וציין כי העבודה במפעל הופסקה. “אנחנו רק יושבים ומסתכלים על האבן”. בשלב זה הבין היהלומן כי אכן התגלה דבר-מה חריג ומיהר למפעל.

מה שהתגלה לעיניו היה תופעה המוכרת בענף היהלומים כ”ענן“. המילה ענן (Cloud) משמשת בשפת היהלומנים ככינוי לאחד הפגמים הפנימיים המופיעים לעתים ביהלום. ענן יכול להיות קבוצה של גבישים זעירים שנתגבשו בסדר שונה מהמבנה הקריסטלוגרפי של היהלום בו הם מצויים, קבוצה של זיהומים מינראליים זעירים ביותר הלכודים באחד מאזורי היהלום או אוסף של חללים מיקרוסקופיים שנוצרו עקב תהליך בלתי סדיר בהתגבשות סריג היהלום במעבה האדמה. קבוצת פגמים זו מופיעה לעתים בגוון לבן חלבי ויוצרת מעין מסך ערפל קטן בתוך היהלום, הדומה במראהו לענן קל בשמיים. הענן פוגם בשקיפות ובצלילות האזור בו הוא מצוי, ובכך פוגע בניקיונו של היהלום ומביא להפחתה מסוימת בערכו.  כאשר הענן גדול במיוחד, או כאשר מופיעים ביהלום אחד מספר עננים, הפגיעה בצלילות הולכת וגדלה, ובהתאם גדלה גם הירידה בערך הכספי של היהלום.

אולם הפעם לא היה מדובר ב”סתם” פגם בניקיון היהלום, שכן העננים הסתדרו בצורת שני משולשים הפוכים שווי צלעות, אשר יצרו צורה ברורה של מגן דוד.

בבדיקה מקדימה של היהלום, אשר נרכש בבלגיה, לא זוהתה כל תופעה חריגה. יהלום הגלם שקל 4.60 קרט ויועד לליטוש מרובע, ולמרבה המזל ההחלטה הלא מכוונת של היהלומן היכן לנסר את היהלום גרמה לכך שצורת מגן דוד הופיעה בדיוק במרכז היהלום החצוי. לאחר הגילוי הוחלט לשנות את ליטוש היהלום לצורת בריליאנט (ליטוש מעוגל) ברמת טריפל אקס, על-מנת לשמור על מיקומו של הדימוי במרכז היהלום. משקל היהלום הסופי לאחר הליטוש הוא 1.67 קרט.

היהלום הועבר לבדיקה במעבדות המכון הגמולוגי האמריקאי (GIA). במכתב שקיבל היהלומן נרשם: “Here is the image of the star of David. Pretty amazing!”



%d7%9e%d7%a6%d7%92%d7%aa
bottom of page