top of page

ירחון איגוד התכשיטנים, פברואר 2024


דמי חבר איגוד 2024


בתחילת מרץ תקבלו במייל קישור לתשלום דמי חבר, אנו מבקשים לשלם בהקדם בכדי שנוכל לקדם את הנושאים עליהם כתבתי : אכיפת איכות תכשיטים בחנויות בארץ, הכשרת עובדים והסמכות תחת האיגוד, סמכות ממשלתית לאיגוד לקידום עסקים עובדים כחוק, מיגור הברחות הזהב, הסכמים עם תערוכות נוספות בחו"ל ועוד.


אני מזכיר שהאיגוד קם בין היתר בכדי לבודד אתכם מחובת החברות באיגודים הגדולים בהם תשלמו פי כמה.



מיתוג חדש לאיגוד



האיגוד התחדש עם לוגו חדש, אתם מוזמנים לשתף בפרסומים בעיתונות, באתרים ובמסמכי השיווק ליצואנים.




 


מייסי'ס תסגור 150 חנויות במהלך 3 השנים הבאות



רשת החנויות מייסי'ס מתכננת לסגור 150 חנויות בשלוש השנים הקרובות, זאת בעקבות ירידה במכירות וניסיונות השתלטות עוינים. החברה מפעילה כיום 502 חנויות תחת המותג "מייסי'ס", הכוללות 481 חנויות גדולות, 12 חנויות קטנות ו-9 חנויות עודפים.

ההודעה על הסגירות פורסמה בדוח הרווח והפסד הרבעוני והשנתי האחרון של החברה.

המכירות ברשת ירדו ב-2% ברבעון הרביעי וב-6% בשנת הכספים כולה.

החברה מתכננת לסגור 50 חנויות מייסי'ס בשנה הקרובה ו-100 נוספות בשנתיים הבאות, כך שיישארו לה 350 חנויות עד סוף שנת 2026.

הסגירות צפויות להשפיע על כ-25% משטח המסחרי של מייסי'ס, אך רק על כ-10% מהמכירות.

החברה לא מסרה פרטים לגבי מספר העובדים שיפוטרו בעקבות הסגירות.


מנכ"ל מייסי'ס, טוני ספרינג, הודיע על התוכנית במסיבת עיתונאים ואמר כי "הסטנדרטים שלנו להשארת חנות פתוחה הפכו מחמירים יותר."


מייסי'ס מתכננת להתמקד בהרחבת המותגים היוקרתיים שלה, עם תוכניות לפתוח 15 חנויות בלומינגדיילס ו-30 חנויות בלו-מרקורי עד שנת 2026.

תוכנית ההתייעלות החדשה, שנקראת "פרק חדש ונועז", כוללת גם השקעה בחנויות קטנות יותר ו-30 פתיחות צפויות עד שנת 2025.

מייסי'ס מתמודדת עם קשיים להתחרות בתחום המקוון, אך מתכננת לבצע שיפורים בחיפוש, בניווט ובחוויית המשתמש באתר שלה.


תוכנית ההתייעלות החדשה מגיעה לאחר שמייסי'ס דחתה הצעת רכישה בסך 5.8 מיליארד דולר מחברת ההשקעות ארקהאוס מנג'מנט.


מכון GSI : עליה מדאיגה בכניסה מסיבית של יהלומי מעבדה צבעוניים כטבעיים



מכון התכשיטים הבינלאומי (GSI) דיווח על עלייה מדאיגה במכירת יהלומים חומים, צהובים וורודים מגודלים במעבדה, אשר מוצגים כיהלומים טבעיים בשרשרת האספקה.

תצפית זו מדגישה בעיה מרכזית בתעשייה. בעוד שננקטו צעדים לזיהוי יהלומים לבנים מגודלים במעבדה, יהלומים צבעוניים כאלו ממשיכים להוות בעיה מכיוון שרוב מכשירי הסינון לא תוכננו לזהות ולהגיב ליהלומים סינתטיים צבעוניים, יש להם סיכוי גבוה יותר להיחשב כטבעיים.


לדברי דבי אזר, שותפה ומנכ"לית GSI, כפי שצוטטה ב-JCK, "יכול להיות פער ערך עצום בין יהלום טבעי לסינתטי, במיוחד ביהלומים צבעוניים. אני מקווה שהתעשייה תהיה מודעת לכך ותעשה כל שביכולתה, והקמעונאים יהיו עירניים. את הפעולות והצעדים שנקטה התעשייה לגבי יהלומים לבנים בתכשיטים גמורים, אני מקווה שהם ינקטו צעדים דומים גם ביהלומים צבעוניים."


רבים מהיהלומים הצבעוניים המגודלים במעבדה שזוהו על ידי GSI היו מסוג IIa, משובצים בתכשיטים, וטווח גודלן נע ממלֶה ועד קראט אחד. אזר מסבירה שיהלומים קטנים אלו, המשובצים בתכשיטים, קשים עוד יותר לזיהוי.

היהלומים שזוהו עוצבו גם באופן ספציפי לחקות אבני חן טבעיות, עם ליטוש של פגמים מכוונים כגון סדקים, עננים דקיקים וקווי גרגירים חומים. "עם יהלומים מגודלים במעבדה, בדרך כלל יש מספיק חומר ללטש אותם יפה," אומרת אזר. "אבל הם לא עשו זאת, ואנחנו מאמינים שהם עשו זאת כדי לחקות יהלומים טבעיים."

GSI מנסה כעת לעקוב אחר מקורם של היהלומים המגודלים במעבדה. כעת, במכון חושדים שהם יוצרו בהודו, אך הראיות עדיין לא חד-משמעיות.


דה בירס מפסיקה את ייצור טבעות אירוסין מיהלומים מגודלים במעבדה



קבוצת דה בירס הודיעה על החלטה אסטרטגית להפסיק את ייצור טבעות אירוסין מיהלומים מגודלים במעבדה, אשר שווקו בעבר תחת המותג "לייטבוקס". צעד משמעותי זה מחזק את דגש החברה על הקסם העמיד של יהלומים טבעיים, על רקע העלייה בפופולריות של יהלומים סינתטיים כחלופה.

נטישת הניסוי עם יהלומים סינתטיים:

דה בירס נכנסה לתחום היהלומים המגודלים במעבדה במטרה לזכות בנתח מהשוק הצומח של יהלומים אתיים וזולים יותר כאלטרנטיבה ליהלומים טבעיים. עם זאת, ההחלטה להפסיק את הייצור מסמלת חזרה ניכרת למסורת ארוכת השנים של החברה בתחום היהלומים הטבעיים.

פערים במחיר:

אחת החששות המרכזיות בתעשייה נוגעת לאסטרטגיית התמחור של יהלומים מגודלים במעבדה. רבים טוענים כי מחירם אינו משקף את הערך האמיתי והנדירות של אבנים אלו בהשוואה ליהלומים טבעיים.

מודל התמחור של יהלומים סינתטיים עורר מחלוקת, ומבקרים מצביעים על תמחור גבוה מדי שעלול להטעות צרכנים ולערער את יציבות השוק.


תמיכה בקרב צורפים בבריטניה:

עבור צורפים בריטיים, הצעד של דה בירס מחזק את הערך הפנימי והקסם העל-זמני של יהלומים טבעיים. הוא מזכיר את מעמדם הבלתי ניתן להחלפה של יהלומים טבעיים בליבם של הצרכנים, במיוחד כאשר מציינים רגעים חשובים בחיים.

דובר מטעם דה בירס הדגיש את הייחודיות של יהלומים טבעיים באומרו, "יהלומים מגודלים במעבדה אינם נדירים, וגם אינם נצחיים," ובכך הדגיש את הערך העמיד והבלתי ניתן להחלפה של יהלומים טבעיים.

דיון בנושא קיימות:

השיווק הראשוני של יהלומים מגודלים במעבדה התמקד רבות ביתרונות הסביבתיים לכאורה שלהם. עם זאת, הפסקת ייצור טבעות האירוסין מיהלומים מגודלים במעבדה של דה בירס עשויה להוביל לחידוש הדיון סביב ההשפעה הסביבתית האמיתית של יהלומים סינתטיים, ובכך לעודד דיון ניואנסי יותר בנושא קיימות בתעשיית התכשיטים הבריטית.

ציפיות לתגובת התעשייה:

ההחזרה מיהלומים סינתטיים ליהלומים טבעיים על ידי ענקית התעשייה עשויה להוות תקדים עבור שחקנים אחרים בתחום, ולהחיות את אמון הצרכנים והמשקיעים בערך העמיד של יהלומים טבעיים. בנוסף, היא רומזת לרצון המתמשך של הצרכנים באבני חן אותנטיות, על-זמניות וסמליות, אשר עומדות בלב הערכים והליבה של שוק התכשיטים הבריטי.



 


עולם החקיקה הצרכנית והדרישות הרגולטוריות בנושא



עולם החקיקה הצרכנית הוא מגוון ורחב מאוד, ולא פשוט לעקוב אחר כל החובות הצרכניות החלות על עוסק. הבסיס החשוב ביותר הוא חוק הגנת הצרכן, תשמ"א–1981 שעל כל עוסק להכיר.

מכוח חוק זה הותקנו תקנות וצווים רבים, וכן הוצאו הנחיות והוראות רבות בתחומים שונים מאת הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. לעניין זה, רצוי להכיר את אתר הרשות ואת ההנחיות שיוצאות מטעם הממונה או היועמ"ש של הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן.

 

חשוב לדעת כי צרכן מוגדר כמי שקונה נכס או מקבל שירות מעוסק במהלך עיסוקו לשימוש שעיקרו אישי, ביתי או משפחתי. כלומר החקיקה הצרכנית אינה רלוונטית לסיטונאים ועוסקים שמוכרים מוצר ו/או מספקים שירות לעסקים בלבד.

בנוסף, חשוב לדעת שהחוק מגדיר מספר סוגים של עסקאות, כגון עסקה לתקופה קצובה, עסקת רוכלות, עסקה מתמשכת, עסקת מכר מרחוק, שכדאי ורצוי להכיר את ההגדרה שלהן ולבחון האם אתם מציעים התקשרות בעסקה מסוג זה, כיוון שלכל אחת מאפיינים וחובות משלה, כמו גם דרך ביטול שונה.

 

את חוק הגנת הצרכן ניתן לחלק למספר נושאים מרכזיים:

  1. איסור הטעיה: זהו האיסור המרכזי בחוק ומכוחו נגזרות הנחיות רבות. הרעיון הוא להימנע ממעשים ו/או ממחדלים שעלולים להטעות את הצרכן בקשר עם המוצר/השירות ותכונותיו, המחיר והתנאים הנלווים כגון אחריות, טיב העסקה ומאפייניה, וכדומה. מכוח חובה מרכזית זו, נחקקו הוראות בקשר עם חובות גילוי, לא רק בחוק עצמו (סעיף 4 לחוק) אלא גם בתקנות שונות.

  2. איסור הפעלת השפעה בלתי הוגנת: על העוסק להימנע ממעשים ו/או מחדלים אשר עלולים לפגוע ביכולתו של צרכן לקבל החלטה אם להתקשר בעסקה עמו. החוק אף מונה רשימה של פעולות שנקיטה בהן תיחשב כהפעלת השפעה בלתי הוגנת, לדוגמה: ניצול מוגבלות נפשית שכלית או גופנית, אי ידיעת השפה, שיווק אגרסיבי מאוד ועוד.

  3. ביטול עסקה ומדיניות החזרת מוצרים: בנושא זה חשוב להכיר לא רק את החוק, אלא גם את תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה) תשע"א - 2010. יובהר כי התקנות נוגעות לביטול עסקה פרונטלית ואילו התנאים לביטול עסקה במכר מרחוק, מוסדרים בחוק עצמו - סעיף 14ג.  עוד יצויין כי בכל הנוגע לביטול עסקה במכר מרחוק, קיימת הקלה לאוכלוסיות מסויימות להן נתונים 4 חודשים לאפשרות לביטול עסקה שבוצעה במכר מרחוק. הכללים מוסדרים בסעיף 14ג1 לחוק.

  4. הוראות בקשר עם מכירה מיוחדת (מבצעים) ושינוי תוכנית הטבות: לפני שאתם יוצאים במבצע או הנחה כלשהי חשוב להכיר את סעיפי החוק וכן את כללים שונים לפרסום מחירי נכסים ושירותים. בנוסף, אם וככל שאתם מקיימים מועדון לקוחות, חשוב להכיר לא רק את החוק אלא גם תקנות שונות וכן את הנחיות הרשות להגנת הצרכן בקשר עם סעיף 16 לחוק.

  5. סימון טובין והצגת מחיר: גם נושא זה מעגן כר נרחב של הוראות ודברי חקיקה שחשוב לעוסק המוכר לצרכן להכיר ולדעת, כגון צו הגנת הצרכן (סימון טובין), תשמ"ג-1983.

  6. אחריות ושירות לאחר מכירה: כמה זמן יש לספק אחריות למוצר? האם קמה חובה לקיים תחנות שירות? גם בנושא זה חשוב להכיר לא רק את החוק אלא גם את תקנות הגנת הצרכן (אחריות ושירות לאחר מכירה), תשס"ו-2006. ישנן תקנות כלליות החלות על כלל המוצרים ולמוצרים מסויימים ישנן תקנות ספציפיות (כגון למחמם מים).

  7. בנוסף קיימות הוראות שונות בחוק שהן ספציפיות למוצרים/עסקאות/עוסקים מסוימים, כגון הוראות המחייבות חברות תקשורת בלבד, הוראות המתייחסות רק לקמעונאי גדול כהגדרתו בחוק קידום התחרות בענף המזון, התשע"ד-2014 ועוד. על כן, רצוי בהחלט לעיין בקפידה בחוק כולו ובהוראות הנוספות הרלוונטיות לתחום העיסוק.

מומלץ ורצוי, בטרם מתחילים עסק חדש, ואף אם מתחדשים בממשק חדש, כגון מכירה באינטרנט, להיוועץ באיש מקצוע ו/או עו"ד המכיר את החקיקה הצרכנית הרלוונטית ויכול להנחות אתכם בהתאם.

 

ישנן דרישות נוספות בפן של שירות צרכנים, בכל הנוגע לביצוע התאמות נגישות לשירות, גם בנושא זה מומלץ להעמיק, להבין וליישם.

 


העלאת שכר מינימום - אפריל 2024




ב-1 באפריל 2024, שכר המינימום אמור לעלות ל- 5,880 ש״ח וזאת בעקבות עליית השכר הממוצע במשק ל- 12,379 ש״ח.

ביום 23.1.24 הודיע שר העבודה כי יש בכוונתו להעלות את שכר המינימום. העלאת שכר המינימום הינה בסמכות שר העבודה והיא צפויה להיחתם על ידו בחודש אפריל 2024 ותחול מ-1.4.2024.

מדובר במנגנון עדכון אוטומטי על פי חוק שכר מינימום, ולפיו שכר המינימום בחודש, עומד על 47.5% משכר הממוצע כמשמעותו בסעיף 1 לחוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב), התשנ"ה–1995, כפי שהוא ב-1 באפריל של כל שנה וכפי שהוא מוגדל לפי חוק שכר מינימום.


הודעה על מתן היתר כללי בדבר הפסקות בעבודה



ביום 20.2.24 פורסם ברשומות היתר כללי לסטייה מהוראות סעיף 20(ב) לחוק שעות עבודה ומנוחה בדבר הפסקות בעבודה של עובדים שקרובי משפחתם מקירבה ראשונה משרתים בחירום.


מטרת ההיתר - ההיתר נועד לאפשר לעובד, בכפוף לצורכי המעסיק, גמישות בהפסקות ביום עבודה כדי להקל בביצוען של שעות העבודה שהוא צפוי להחסיר במקום עבודתו באותו יום עבודה, בשל אילוצים הנובעים מהיעדרות בן זוגו של העובד או הורהו האחר של ילדו בשל מצב החירום.

תוקף ההיתר - תוקפו של היתר זה מיום פרסומו עד תום תוקפה של הוראת השעה לחוק הגנה על עובדים בשעת חירום תיקון מס' 5 והוראת שעה - חרבות ברזל).

תוכן ההיתר - כיום סעיף 20(ב) לחוק שעות עבודה ומנוחה קובע כי הפסקה בעבודה לא תעלה על 3 שעות. על פי ההיתר נקבע כי לבקשת עובד ובהסכמת מעסיקו, מותר לסטות מהמגבלה כאמור באותו יום עבודה שבמסגרתו מבוקש להשלים את שעות העבודה שהחסיר העובד, כך שההפסקה תעלה על 3 שעות.העובדים עליהם חל ההיתר - ההיתר לא חל על כל העובדים אלא על אלה שמתקיים בהם אחד מהדברים להלן:

  1. בן זוגו או הורהו האחר של ילדו משרת כחייל כהגדרתו בחוק השיפוט הצבאי, התשט"ו1955;

  2. בן זוגו או הורהו האחר של ילדו מנוי בסעיף 11 לחוק הגנה על עובדים בשעת חירום, התשס"ו2006- - חוק הגנה על עובדים*;

  3. העובד הוא הורה, בן זוג או בן משפחה אחר של חטוף או נעדר ולרבות הורהו האחר של ילדו של חטוף או נעדר כאמור

  4. העובד התפנה ממקום מגוריו, ולרבות בן זוגו של עובד כאמור או הורהו האחר של ילדו של עובד כאמור


חובת הנגישות שחלה על עסקים



בתקופה האחרונה עסקים רבים מקבלים מכתבי התראה על תביעות ייצוגיות או התראה בפני צו נגישות של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ממשרד המשפטים.

נושא הנגישות מחויב בחקיקה.

החל מחודש נובמבר 2017, כל עסק בישראל חייב להיות נגיש במספר היבטים:





  1. נגישות העסק עצמו מבחינת חניה, דרכי גישה, דלפק מכירה, מעברים, ריהוט, שרותי נכים, מעליות שילוט והתאמות ללקויי שמיעה – מכשיר לולאת השראה

  2. הדרכת העובדים למתן שירות נגיש וללא אפליה ללקוחות עם מוגבלות.

  3. הנגשת אתר האינטרנט ובכלל זה  דף פרסום הסדרי נגישות המתארים את מצב הנגישות העסק והשירותים הניתנים ממנו ופרטי הקשר של רכז הנגישות בעסק.

  4. הנגשת המרכזייה הטלפונית ללא מוזיקת רקע ומתן דרך חלופית לתקשורת ושרות הלקוח כגון: מייל, SMS, ווטסאפ.

  5. הנגשת המידע ללקוחות בפורמטים שונים בהתאם למוגבלותם ולבקשתם.

  6. הנגשת אירועים, כנסים והדרכות.

  7. הכנת נהלים לקיום ושימור ההנגשה.


הנגשת עסק הינה צעד עסקי חברתי מומלץ שכן כל עסק נגיש פונה ל 100% מקהל המטרה.

הנגשת עסק מראש הינה גם ניהול סיכונים מחושב מאחר ועדיף להשקיע את העלויות בהנגשה בפועל ולהרוויח מכך גם עסקית, גם תדמיתית וגם מניעת תביעה משפטית נוכח עמידה בדרישות החוק.

חשוב להכיר שלעסקים זעירים וקטנים יש פטורים במידת הצורך ובהתאם למצבם הכספי, איך יש להסדיר את הנושא מראש.

כיום רבות התביעות בתחום הנגשת אתרי האינטרנט ואי פרסום הסדרי הנגישות של הארגון באתר, אי הנגישות במרכזיה הטלפונית ואי המצאות לולאת השראה לתקשורת עם לקוחות לקויי שמיעה בדלפקי השרות והקבלה.

 

אם טרם הנגשתם את עסקכם באופן מלא או פעלתם חלקית בלבד, מוצע לפנות לייעוץ לעמותת נגישות ישראל.ניתן ליצור קשר עם מייסד העמותה יובל וגנר במייל: yuval@aisrael.org

בנוסף, ניתן לצפות במידע המפורט באתר משרד המשפטים לעניין נגישות לשירות - נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. ולהלן קישור למידע עבור אנשי מקצוע לדרישות הנגישות השונות



קורות חיים מהחודש


קורות חיים שמגיעים לאיגוד במהלך החודש מפורסמים כאן, אם יש לכם צורך מסוים בעובדים, שלחו במייל או בווטסאפ בקשה ונטפל


דרושים

למפעל ייצור תכשיטים בבת ים דרוש/ה עובד/ת לעבודת  הרכבות והשחלות (ידע בצורפות – יתרון)

לפרטים – גילי 0522808978






bottom of page