top of page

ירחון איגוד התכשיטנים אוקטובר 2020

חברים יקרים

התקופה באמת קשה, הציבור מבולבל והחנויות סגורות. היצואנים שקצת נשמו לרווחה רואים בדאגה את אירופה נסגרת שוב. יחד עם זאת רוב חברי האיגוד מדווחים על שרידות תקינה ופעילות לא רעה יחסית למצב ההזוי.

פגישת וידאו עם משרד הכלכלה – פתיחת חנויות

ב-22 לחודש מנכ”ל מגנוליה תומר רייזברג ואנכי השתתפנו במפגש עסקים עם משרד הכלכלה שאמור לייצג אותנו בעלי העסקים. במפגש הציגו בעלי העסקים את הקשיים והמליצו כיצד לפתוח את העסקים במהרה ובבטחון בריאותי בכדי שלא נגיע לסגר גירסה 3. חייב לשתף אתכם שיצאנו מהמפגש מאוכזבים מהיחס. אין מה להוסיף, רק לקוות שיהיה שינוי היכן שצריך ומהר.

דמי חבר לאיגוד 2020 – שילמת ?

השנה כבר מסתיימת ואחוז גבוה מהחברים טרם שילמו, האיגוד לא יוכל להתקיים כי זה מקור קיומו, חברים שטרם שילמו מתבקשים לחפש במייל את “חשבון עסקה איגוד התכשיטנים”, מי שמתקשה מתבקש להודיע ואשלח לו. ההשלכות שלא יהיה איגוד לענף ידועות היטב למי שקיבל תביעות מארגוני הגג בסכומים דמיוניים ומי שקיבל שירות או הדרכה בכל נושא. האיגוד מזין אתכם בכל העדכונים בענף והודף חסמים שקמים כמעט בכל חודש. לשיקולכם.

שיטת התשלום החדשה של Etsy – האיגוד פנה

בחודשים האחרונים חברת Etsy הגיעה ליעדה הפיננסי המאפשר לה לסלוק את כלל העסקאות במקום פייפל וקבלני משנה נוספים. החל מספטמבר השיטה חלה גם לבעלי החנויות מישראל. כבר בסיום החודש הראשון חייבה Etsy את בעלי העסקים בעמלות באופן גורף. השיטה החדשה בה יורדים בדיעבד כלל העמלות יצרה בעיה חשבונאית קלה ונכנסנו לתמונה.

בסיום כל חודש כאמור מחייבת החברה את החנויות בכלל העמלות כמו עמלת עסקה, עמלת המרת מטבע, פרסום ועוד. את פירוט החיובים החברה מדווחת בממשק הניהול בקובץ אקסל. הבעיה שרשות המיסים לא מקבלת קובץ אקסל כמסמך קביל ונוצרת לכאורה בעיה בספרים, כלומר סכום החשבוניות אינו תואם להכנסה. במכתב לחברה הבהרנו את הבעיה הגורפת והצענו פתרונות קבילים, שמחנו לקבל תשובה שהנהלת החברה קיבלה את הצעתנו והעניין הועבר לביצוע בהקדם.

פדקס בקורונה – חבילה ליד הדלת !!!

חברת D2D שלנו שלחה עדכון החודש כי פדקס שינתה את נהליה בעקבות הקורונה והודיעה כי מעתה חבילות לא ימסרו ללקוח באופן אישי אלא יונחו בפתח המען, כתכשיטנים זו הודעה מדאיגה ויש לעדכן את הלקוחות. מסמך פדקס.

אינסטגרם פותחת חנויות – קדימה להסתער

רשת אינסטגרם קוראת לבעלי עסקים לפתוח מיני חנות המפנה לאתר המכירות של בית העסק, יש להקים או להמיר לחשבון עסקי וללמוד היטב את המדריך המצורף כאן, לא משנה אם אתם עובדים בארץ או בחו”ל, תעשו את זה. המדריך. לכתבת YNET בנושא.

ISO אישר הנחיות “פורצות דרך” לדירוג יהלומים

מקור: מכון היהלומים

נשיא סיבג’ו: זהו רגע היסטורי לתעשייה שלנו

מעבדה של ה-GIA

צילום: Valerie Power, GIA

ארגון התקינה הבינלאומי (ISO) מפרסם את ISO 24106 – התקן הראשון לדירוג יהלומים של הארגון; קונפדרציית התכשיטים העולמית, סיבג’ו (CIBJO) תיארה את המהלך כ”פורץ דרך”, כך דווח ב-Diamond World.צילום: Valerie Power, GIA

המסמך בן 55 העמודים מפרט “את המינוחים, הסיווג והשיטות לדירוג ותיאור יהלומים מלוטשים בודדים לא משובצים”. תקן ISO 24016 חל על יהלומים מלוטשים טבעיים, לא משובצים, במשקל מעל 0.25 קרט. הוא אינו חל על יהלומי פנסי צבעוניים, יהלומי מעבדה, יהלומים שעברו טיפולים בשיטות שאינן קידוח לייזר, או יהלומים במקבץ.צילום: MID Diamonds

נשיא סיבג’ו, ג’טאנו קווליירי (Gaetano Cavalieri), אמר כי “זהו רגע היסטורי לתעשייה שלנו. זוהי הפעם הראשונה שבה מערכת דירוג יהלומים, שהוגדרה בקפידה, אושררה על ידי ארגון התקינה המוביל בעולם, המכיר רשמית בעקרונות ומינוחים שעד כה טרם אושרו על ידי כל רשות אובייקטיבית ובינלאומית. ISO 24016 למעשה מקביל לספר היהלומים הכחול של סיבג’ו, כלומר התקן המקובל שלנו אומת כעת בפועל על ידי ISO”.

את התקינה החדשה ISO 24106 ניתן לרכוש ולהוריד מאתר ISO בכתובת זו.

פגישה עם נשיא איגוד התכשיטנים של דובאי

היסטוריה גם באיגוד, לאחרונה האיגוד מקיים מגעים עם איגוד התכשיטנים בדובאי, בשבוע שעבר התקיימה פגישת וידאו אישית ראשונה ביני לבין נשיא איגוד התכשיטנים של דובאי והאמירויות. הצדדים הביעו רצון רב לשתף פעולה ולהתחיל במפגשי וידאו וביקורים בהמשך. אעדכן בקרוב.

המגמה נמשכת: עלייה במכירות התכשיטים והשעונים בארה”ב

הצעירים יובילו את המכירות בעונת החגים. וכיצד מביאים צרכנים לחנויות בימי קורונה?

מקור: מכון היהלומים, 28.10.2020יהלומים ואבני חן

מכירות התכשיטים והשעונים בארה”ב המשיכו לטפס באוגוסט, ורשמו עלייה של 9.3%, כך עולה מניתוח באתר IDEX Online. זוהי העלייה החודשית החדה ביותר במכירות מזה ארבע שנים. בחודש יולי, עלו מכירות התכשיטים והשעונים בשיעור של 7.5%, לעומת עלייה משוערת של 9% בהערכות קודמות. בחודש יוני, נרשמה עלייה של 3.9% במכירות, לעומת 3.7% בהערכה הקודמת.

בחודשים יוני-אוגוסט, נרשמה עלייה במכירות התכשיטים והשעונים, לאחר שהמכירות צנחו בשיעור של 50% בחודש אפריל – הנתון הגרוע ביותר מאז קריסת וול סטריט בשנת 1929. החל מחודש ינואר, משרד המסחר האמריקאי לא פרסם נתוני מכירות חדשים בחנויות התכשיטים. עם זאת, מנתונים לא רשמיים עולה כי בחודש יוני נרשם שיפור ניכר. מקור: IDEX Online

ב-IDEX Online מעריכים כי בחודשים ינואר עד מאי, נרשמה ירידה של כ-36% במכירות התכשיטים והשעונים, ובחודש אפריל הן התכווצו ב-75%, בשעה שצרכנים נשארו בבית בשל הסגר, וחנויות התכשיטים נותרו סגורות. מקור: IDEX Online

מכירות תכשיטים ושעונים

מכירות התכשיטים בארה”ב התחזקו באוגוסט ב-9.6% לעומת אוגוסט 2019, ורשמו שיא של ארבע שנים. מכירות השעונים עלו באוגוסט ב-8.3%, בנתון השני בגובהו מאז 2016. מכירות התכשיטים תנודתיות יותר ממכירות השעונים: הן מתחזקות יותר בימים טובים, ונחלשות יותר בזמנים פחות טובים. צילום: Creative Lab / shutterstock.com

מנתונים עדכניים עולה כי מכירות התכשיטים והשעונים התחזקו בחודש יוני יותר מאשר בהערכות הקודמות – וכך גם בחודש יולי, אם כי בשיעור נמוך יותר. מקור: IDEX Online

תחזית

עושה רושם שאמון הצרכנים התאושש. בחישוב שנתי, נרשמו כמה מהעליות החדות ביותר מאז 2016, בנתון המעיד על ביקוש כבוש. מכירות יהלומי הגלם של דה בירס (De Beers) ואלרוסה (Alrosa) חזרו לרמות שקדמו לקורונה, הסנטימנט חוזר ועונת החגים מתקרבת בצעדי ענק. גם רוב הודו חזרה לעסקים, ונראה כי התעשייה הסתגלה במידה רבה לחיים לצד נגיף הקורונה. עם זאת, עוד לא רואים באופק את סוף המגיפה, שגבתה את חייהם של מעל 1.1 מיליון בני אדם ברחבי העולם.

מחקר: צעירים ירכשו יותר תכשיטים בעונת החגים

בתוך כך, גילדת הפלטינה הבינלאומית (PGI) בארה”ב מפרסמת מחקר חדש לקראת עונת החגים, על מנת להצביע על מגמות בשוק האמריקאי, ועל השפעת הקורונה על מכירות התכשיטים. המחקר בנושא צרכנות תכשיטים בוצע בספטמבר, וכלל כ-1,000 צרכנים אמריקאים בגילאי 18-64, שמתכננים או שוקלים לרכוש תכשיטי יוקרה בעונת החגים הקרבה.

אחד הממצאים העיקריים במחקר, היה כי מחצית מהצרכנים מדור ה-Y (מילניאלס) וה-Z ירכשו תכשיטי יוקרה בעונת החגים הקרובה – נתון גבוה משמעותית מזה שנרשם בקרב נשאלים בגילאים אחרים.

קניות בעידן הקורונה

המשתתפים נשאלו גם על השפעות הקורונה: כ-1 מ-3 מהם ציינו כי תכנון הקניות לחגים מושפע מחששות מפני הקורונה. עם זאת, כ-64% מהם הרגישו “בנוח לחלוטין” או “בנוח” לערוך קניות בחנות. 87% מהנשאלים מתכננים לקנות תכשיטים בחנות, ורובם מעדיפים לעשות זאת בחנות מקומית ועצמאית. 70% מהנשאלים ציינו כי בכוונתם לערוך גם קניות אונליין, ושליש מהם יעשו זאת באתרים של רשתות בפריסה ארצית.

כשנשאלו מה ניתן לעשות כדי להפוך את הביקור בחנויות לפחות מלחיץ ויותר נעים, הסכימו הנשאלים כי עובדים וצרכנים צריכים לענוד מסיכות בכל עת. עוד ברשימה: הגבלת מספר הצרכנים בחנות, אכיפה קפדנית של אמצעי ריחוק חברתי, ושימוש בחומרי ניקוי והיגיינה.

אופן הפקדת תשלומים לקופת גמל – מועדי תחולה לגבי מעסיקים עד 10 עובדים

ביום 15.12.2019 פורסם חוזר גופים מוסדיים אופן הפקדת תשלומים לקופת גמל תיקון (2019-9-14) בהתאם להוראות החוזר המעודכן

מועד הכניסה לתוקף ביחס למעסיק המעסיקים פחות מ- 10 עובדים יהיה כדלקמן:

  1. בין 4 עובדים, אך לא יותר מ-9 עובדים (כולל) – נדחה ליום 21 בפברואר 2021

  2. פחות מ-4 עובדים – נשאר כרגע ליום 24 ביוני 2021.

להזכיר, בחוזר נקבע כי מעסיק מחויב בהעברת דיווח ממוכן על הפקדת תשלומים לקופת גמל בהתאם למבנה אחיד שקבע הממונה. דיווח תקין על הפקדות לגוף מוסדי חיוני לטובת רישום זכויות העובד כנדרש במערכות מידע של גוף מוסדי, ולמיצוי זכויות העובד בקרות אירוע מזכה. במסגרת הדיווח האמור נדרש מעסיק לדווח לגוף מוסדי על אופן הפקדת התשלומים לקופת הגמל, סך התשלומים שהופקדו לאותה קופה ועל הפסקת הפקדות לקופה. במענה לדיווח המועבר על ידי מעסיק נדרש גוף מוסדי להעביר היזון חוזר על עצם קליטת הדיווח ועל אופן רישום זכויות העובד במערכות המידע שלו.

מצ”ב חוזר גופים מוסדיים 19/09/2017 “אופן הפקדת תשלומים לקופת גמל” (08.11.2017)

מצ”ב חוזר גופים מוסדיים 01/09/2019 “אופן הפקדת תשלומים לקופת גמל” (22.01.2019)- תיקון

מצ”ב החוזר המעודכן.

קבצים מצורפים

הנחיות להגבלת פעילות במקומות העבודה נכון ליום 18.10.2020

בהמשך להחלטת הממשלה על הקלות בסגר החל מיום ראשון 18.10.20, פורסם תיקון לתקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה)(הגבלת פעילות במקומות עבודה), התש”ף 2020.

על פי התקנות כלל מקומות העבודה שאינם מקבלים קהל יהיו רשאים לפעול בהיקף של 100% בהתאם לתו הסגול אותו אישרה הממשלה. לגבי שאר בתי העסק, הפתוחים לקהל הרחב, קבלת קהל אסורה למעט חריגים שנקבעו בתקנות של משרד הבריאות, ומשלוחים מכלל בתי העסק. כמו כן, הוחלט כי מסעדות ובתי אוכל יוכלו להפעיל שירות של איסוף עצמי (Take Away) מבית העסק. תוקף ההנחיות – ההנחיות יעמדו בתוקפן עד ליום 11.11.20 עבודה באיזור מוגבל – לעניין הגבלות יציאה מהבית בתחומי האזור המוגבל – ראו קישור

לתשומת הלב! ההנחיות והמגבלות כמפורט להלן על הפעלת מקומות עבודה שעיקרן החלת חובת מינוי ממונה קורונה ועמידה בכללי “התו הסגול” חלות על מקומות עבודה שמעסיקים מעל 10 עובדים והן אינן חלות על מעסיקים המעסיקים פחות מ- 10 עובדים. מעסיקים כאמור מחוייבים לפעול בהתאם לתקנות הגבלת פעילות. חשוב לציין כי אין הכוונה לשהייה של 10 עובדים במקום העבודה אלא על מצבת העובדים ככלל, כלומר אם מעסיק מסוים מעסיק מעל 10 עובדים ובפועל שוהים פחות מ- 10 עובדים התקנות עדיין יחולו עליו.

להלן פירוט עיקר ההוראות וההנחיות החלות על המעסיקים נכון ליום 18.10.20

הנחיות להגבלת פעילות במקומות עבודה:

“מעסיק” – מי שמעסיק מעל עשרה עובדים.

(1.) הגבלת התקהלות במקום העבודה

נקבע איסור לקיים או להשתתף בהתקהלות, כולל תפילה או טקס דתי במקום העבודה, שמספר האנשים בה עולה על 10 אנשים במבנה ועל 20 בשטח פתוח. ואם מקום ההתקהלות כולל גם מבנה וגם שטח פתוח – עד 20 אנשים אלא אם כן, הדבר נדרש לצרכי עבודה ובהתאם לתקנות.

(2.) שהיית עובדים במקום העבודה

מעסיק רשאי לאפשר שהייה של עובדים במקום העבודה בכפוף לכל התנאים הבאים:

(א.) מינוי ממונה – מינוי ממונה – המעסיק מינה ממונה קורונה שיהיה אחראי על שמירת כללי הריחוק חברתי המפורטים בסעיף 3 להלן; (ב.) הצבת שילוט – המעסיק יידע את העובדים לגבי הכללים באמצעות שילוט במקום בולט; (ג.) חתימה על תצהיר – המנכ”ל וממונה הקורונה חתמו על הצהרה; חובת חתימה על הצהרה לפי לא תחול אם נחתמה בעבר הצהרה מכוח תקנות שעת חירום (הגבלת מספר העובדים במקום עבודה לשם צמצום התפשטות נגיף הקורונה החדש), התש”ף-2020, או מכוח חוק לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש – הגבלת מספר העובדים במקום עבודה לשם צמצום התפשטות נגיף הקורונה החדש), התש”ף-2020.

(3.) כללי ריחוק חברתי במקומות עבודה

המעסיק יעשה ככל האפשר להבטיח קיומם של הכללים הבאים:

(א.) שמירת מרחק – של שני מטרים לפחות בין אדם לאדם; (ב.) הקצאת ציוד אישי – לכל עובד יוקצה ככל שניתן ציוד אישי קבוע ובכלל זה מקלדת, עכבר, טלפון קווי. שימוש בציוד של יותר מעובד אחד, יעבור חיטוי קפדני לפני כל העברה; (ג.) משמרות – המעסיק ישבץ ככל שאפשר את אותה קבוצת עובדים באותה משמרת; (ד.) מדידת חום – הסדרת ביצוע מדידת חום באמצעי שאינו פולשני. לא תותר כניסת אדם עם חום גוף של 38 מעלות ומעלה; (ה.) עבודה משרדית – בעבודה משרדית יחולו ההוראות להלן:

(*) עמדה קבועה – עובד ישב ככל האפשר בעמדה קבועה;

(*) שמירת מרחק – בכל חדר ישמר מרחק של שני מטרים בין אדם לאדם, אלא אם כן ישנה מחיצה. במבנה שבו קיימת מערכת ספרינקלרים או מערכת גילוי אש, תותקן מחיצה מכיוון הרצפה ועד לגובה של 50 ס”מ מתחת לגובה התקרה לכל היותר; הוראה זו לא תחול על מפעל למתן שירותים קיומיים (כהגדרתו בחוק שירות עבודה בשעת חירום) שאינו חברה ממשלתית או תאגיד, על גופים ומסגרות רווחה, ועל מקום עבודה המפורט בתוספת השנייה.

(*) פגישה מקצועית – מעסיק רשאי לאפשר קיום פגישות מקצועיות בהשתתפות של לא יותר מ- 50 אנשים כולל מי שאינם עובדיו בכפוף לתנאים הבאים:ׁ

– המעסיק או הממונה על ענייני קורונה מטעמו קבעו כי קיימים טעמים שבשלהם לא ניתן לקיים את הפגישות באמצעים דיגיטליים חלופיים; – במהלך הישיבה יישמר מרחק של שני מטרים לפחות בין אדם לאדם, או שישנה מחיצה למניעת העברת רסס; – במסגרת ישיבה לא יוגש אוכל למשתתפים;

(ו.) אכילה ושתיה – אכילה ושתיה תתבצע, ככל האפשר בחדרו הקבוע של העובד; הוראה זו לא תחול על מפעל למתן שירותים קיומיים (כהגדרתו בחוק שירות עבודה בשעת חירום) שאינו חברה ממשלתית או תאגיד, על גופים ומסגרות רווחה, ועל מקום עבודה המפורט בתוספת השנייה. (ז.) עבודה מהבית – מעסיק יקבע לגבי עובדים שלדעתו יכולים לבצע את עבודתם מהבית מתכונת עבודה שתאפשר להם לעבוד מהבית בכפוף לצרכי עבודה וליכולתו של המעסיק; (ח.) מעלית – מעסיק יתלה שלט בכניסה למעלית בו יצויין מספר הנוסעים המותר שלא יעלה על מחצית מהמספר המרבי המותר;

(4.) חובת עטיית מסיכה

על המעסיק ליידע את עובדיו בדבר חובת עטיית מסכה. בנוסף, המעסיק יהיה אחראי לכך שהעובדים במקום העבודה יקיימו את החובה לעטות מסכה כאמור. יצויין כי, החובה לא תחול על אדם השוהה במקום סגור או מופרד, בלא אדם נוסף; וכן לא תחול על שני עובדים העובדים בקביעות בחדר אחד במקום עבודה ובלבד שיישמר ביניהם מרחק של 2 מטרים לפחות. “אדם השוהה במקום סגור או מופרד” – אדם השוהה בכלי רכב, במבנה, בחדר במבנה, בחלק ממבנה הכולל מחיצה בגובה של שני מטרים לפחות אשר מפרידה בין האדם לבין אנשים אחרים הנמצאים באותו מבנה, או בתא עבודה בחלל פתוח, אם גובה המחיצה אשר מפרידה בין האדם לבין אנשים אחרים באותו חלל הוא מטר ועשרים סנטימטרים לפחות, ובלבד שהאדם שלא עוטה מסיכה יושב;

(5.) סגירת מקום העבודה

ראש השירות או רופא מחוזי שאישרו כי אחד העובדים נדבק בנגיף הקורונה במקום העבודה יהיו רשאי oלהורות בהודעה בכתב, בשים לב להשלכות סגירת המקום על המעסיק, על סגירת מקום העבודה, כולו או חלקו, לתקופה שתסתיים, לכל המאוחר, עם סיום החקירה האפידמיולוגית של משרד הבריאות. ובלבד שהסגירה לא תעלה על 72 שעות. ובמקרים מיוחדים לפי הוראה של ראש שירותי בריאות הציבור עד 120 שעות. לאחר סיום החקירה מקום העבודה ייפתח בתנאים שיורה לו ראש השרות או רופא מחוזי.

הגשת השגה – מעסיק רשאי להגיש השגה על ההחלטה למנהל . ההחלטה תנתן עד 48 ממועד הגשת ההשגה.

(6.) החרגת מקומות עבודה חיוניים

החובה לשמירת מרחק של 2 מטרים בין אדם לאדם או הצבת מחיצה במקרה שהדבר לא ניתן, וכן האמור לעיל לעניין סגירת מקום עבודה לא יחולו על מפעלים למתן שירותים קיומיים ועל מקום עבודה שתחום פעילותו מפורט בתוספת השניה. עם זאת יתר החובות כמפורט לעיל תחולנה עליהם.

(7.) עונשים –

בשל הפרת הוראות המנויות בתקנות – תוטל סנקציה פלילית של קנס עד 14,400 שקלים חדשים ובשל הפרת ההוראות המנויות בתוספת השלישית יוטל קנס מנהלי בסכומים המפורטים לצד ההפרה. קישור לפירוט ההפרות בתקנות ובתוספת בעניין קנס מנהלי (ראו סעיף 16).

bottom of page