top of page

ירחון איגוד התכשיטנים יוני 2022

חברים יקרים


תסכימו איתי שלא משעמם לנו....הקורונה, יוקר המחיה למול מאות אלפי הטסים לחו"ל + הטלטלה הפוליטית+ בחירות ברקע = ירידה במכירות התכשיטים. ולא נשכח את המחסור בעובדים, הצעירים חולמים על מקלדות ומשחקי פלייסטיישן בעבודה אז למה לעבוד כשאפשר לשחק? בעיה.


בקיצור, להיות בעל עסק בישראל זה קשה. אבל עם זה ננצח.


אז מה היה לנו ?


החדשות הטובות - החתונות בארה"ב

מחקר: מעל 2 מיליון טבעות אירוסין יימכרו השנה בארה”ב. קרדיט: מכון היהלומים


פלטפורמת מחקר אינטראקטיבית חדשה בשם TWJC (קיצור של “צרכן תכשיטי הנישואין בימינו”) תסייע לקמעונאי תכשיטים ללמוד ולהבין טוב יותר את הצרכנים הצעירים בארה”ב, ואת ההעדפות שלהם ברכישת תכשיטי נישואין. הפלטפורמה תכלול פיצ’ר להערכת עלויות חתונה (Wedding Cost Estimator), שישרת כרבע מיליון אמריקאים לקראת היום הגדול.

מפתחות הפלטפורמה, The Wedding Report ו-MVEye, יפרסמו דוחות 3 פעמים בשנה, שיכללו לדבריהן נתוני מחקר שקמעונאי תכשיטים לא הכירו עד היום, ויסייעו בפיתוח מוצרים, ובשיפור מערך השיווק והמכירות – כולל פילוח נתונים לפי קבוצות צרכנים, אזורים גיאוגרפיים ועוד.


המסקנות והמודלים של הפלטפורמה לשנת 2022:


גודל שוק טבעות האירוסין: בשנת 2022, יימכרו בארה”ב כ-2.07 מיליון טבעות אירוסין, במחיר ממוצע של 3,670 דולר. כלומר, השווי של שוק תכשיטי האירוסין בארה”ב יטפס השנה ב-7.6 מיליארד דולר.

טבעות אירוסין בהתאמה אישית: כ-386 אלף טבעות אירוסין יימכרו השנה, במחיר ממוצע של 5,384 דולר. כלומר, השווי של שוק טבעות האירוסין המותאמות אישית בארה”ב יסתכם ב-2.1 מיליארד דולר. זוגות הבוחרים בטבעות בעיצוב מותאם אישית, מוציאים סכום הגבוה בממוצע ב-57% מצרכנים שבוחרים בסגנון ועיצוב קיימים.

יהלומי מעבדה לעומת יהלומים טבעיים: 1 מ-4 זוגות שירכשו טבעת אירוסין בארה”ב במהלך 2022, יבחרו בטבעת אירוסין המשובצת ביהלום מעבדה.

אשראי: כ-545 אלף זוגות בארה”ב יקנו ב-2022 את טבעת האירוסין עם אשראי מחברת התכשיטים, בעלות ממוצעת של 4,512 דולר. שוק המימון של טבעות האירוסין יסתכם ב-2.46 מיליארד דולר. זוגות שייקחו אשראי מחברת התכשיטים יוציאו בממוצע סכום הגבוה ב-28% מהסכום שיוציאו קונים שלא ישלמו באשראי.

ביטוח: כ-1.13 מיליון זוגות יקנו ביטוח לטבעת האירוסין שלהם, וישלמו 45% יותר מזוגות שלא יקנו ביטוח. מעניין לציין כי 17% מהזוגות שקונים טבעות אירוסין, כלל לא יודעים שאפשר לבטח אותן. איש לא אמר להם, והם לא ידעו זאת בעצמם.

טבעות נישואין: במהלך 2022, יימכרו בארה”ב כ-4.5 מיליון טבעות נישואין, במחיר ממוצע של 667 דולר. שוק טבעות הנישואין בארה”ב יסתכם השנה, אם כן, בכ-3 מיליארד דולר.

חברת Briteco ערכה לאחרונה מחקר של שוק טבעות האירוסין בארה”ב בשנה החולפת. מהמחקר עולה כי ב-2021, הצרכן האמריקאי הוציא בממוצע 7,011 דולר על טבעת אירוסין. מחירה הממוצע של טבעת אירוסין עם יהלום טבעי עלה ב-11.9% ל-8,053 דולר, לעומת 7,197 דולר ב-2020. גם המחיר הממוצע של טבעת אירוסין עם יהלום מעבדה עלה ב-8.6% ל-4,383 דולר.

סקר של מגזין Instore מאוקטובר 2021 הצביע על צמיחה בביקוש ליהלומי מעבדה בקרב צעירים, וכי נתח השוק של יהלומי מעבדה צמח מ-18.7% מטבעות האירוסין ב-2020, ל-28.4% מכלל טבעות האירוסין ב-2021.

שיא במספר החתונות


קמעונאית תכשיטי היהלומים הגדולה בעולם, סיגנט (Signet), נערכת לעלייה הדרמטית הצפויה במספר החתונות בארה”ב השנה, שיהיה גבוה מכל שנה אחרת ב-40 השנים האחרונות, כך מסרה לאחרונה מנכ”לית סיגנט ג’ינה דרוסוס, בריאיון לרשת Cheddar News. הסיבה העיקרית היא דחייתן של חתונות רבות בשל הקורונה, לשנה הנוכחית. דרוסוס אמרה כי בארה”ב יתקיימו השנה 2.5 מיליון חתונות – נתון גבוה משמעותית מהממוצע, שנע בין 1.8 ל-2.2 מיליון חתונות בשנה.

מנכ”לית סיגנט דיברה גם על העלייה בפופולריות של יהלומי מעבדה, וציינה כי עדיין אינם חלק משמעותי בעסקים של ענקית התכשיטים. עם זאת, היא הוסיפה כי בשנת אינפלציה, יהלומי מעבדה יכולים להציע ערך מצוין לצרכנים. סיגנט מוכרת כ-9.3% מכלל התכשיטים הנמכרים בארה”ב, באמצעות רשתות תכשיטים כגון קיי (Kay), זיילס (Zales), ג’יימס אלן (JamesAllen.com) ואחרות.


המשטרה עצרה 5 חשודים המעורבים עפ''י החשד במספר אירועי שוד שאירעו ברחבי ת״א בתקופה האחרונה


כפי שכתבתי בירחון הקודם, מכת מקרי שוד אלימים של סוכני מכירות תכשיטים ופריצות לחנויות ארעו בתל אביב רבתי בחודשים האחרונים, האיגוד פנה לצמרת המשטרה ולתקשורת בצעקה שזה יגמר באובדן חיי אדם, ו....באורח פלא לאחר שבוע....בום, נתפסה החוליה. כשהאיגוד פונה זה אחרת. ראינו את התגובות.


גילוי נאות לצרכנים - בתכשיטים



במהלך החודש האיגוד טיפל בפנייה על אתר מכירת טבעות זהב עם "יהלומים מלאכותיים" שמוכר במחירים נמוכים להפליא. בדיקה קטנה העלתה שאלו לא יהלומי מעבדה אלא מוסונייט. מה שמדהים שבעל האתר אפילו לא מתבייש בזה ולא מבין למה פנינו. אז נבהיר, חוק הגנת הצרכן מחייב אתכם לפרט בדיוק את מרכיבי המוצר כגילוי נאות משמע גילוי אמיתי ומדוייק. החוק חל גם בחו"ל. המקל של המחוקק שהטיל עיצומים כבדים.

נא הקפידו לדייק את מאפייני התכשיט. כי זה השם שלכם.



שיתוף פעולה חדש בין מטה כחול-לבן במשרד הכלכלה והתעשייה וחברת הסטארט-אפ הישראלית BizWatch למען הגדלת הרכש מתוצרת הארץ



פרויקט חדש וייחודי בתחום המסחר B2B מחבר באופן מהיר ופשוט בין יצרנים מקומיים ולקוחות פוטנציאלים בארץ ובחו"ל.


מערכת Bizwatch היא אפליקציה ישראלית חדשנית המבוססת על טכנולוגיות בינה מלאכותית (AI) ומיועדת לעסקאות B2B. האפליקציה אינה מצריכה התקנה מיוחדת על מערכות החברה ומאפשרת למשתמשים לאתר ספקים ולאבחן אותם, תוך ייעול וקיצור משמעותי של תהליכי הרכש ושיפור התפעול והגמישות העסקית.


Bizwatch טכנולוגיות בע"מ הוקמה ע"י יזמים ישראלים המביאים עימם ניסיון רב בתחומי הניהול, הלוגיסטיקה, התפעול והטכנולוגיה ואשר שמו להם למטרה גם לסייע ולתמוך בתעשייה הישראלית. החברה פועלת בחסות רשות i4Valley החדשנות הישראלית ובשיתוף עם חממת חממת תעשיה 4.0 בכרמיאל.

במסגרת שיתוף הפעולה של מטה כחול-לבן עם Bizwatch יזכו יצרנים ויצרניות בעלי "תו מיוצר בישראל" בלבד ל

הופיע במערכת Bizwatch כספקים ייחודיים המשווקים מוצרי כחול לבן, ללא עלות ובכך ליהנות מחשיפה של מוצריהם לקהל לקוחות משמעותי בארץ ובחו"ל וכן לאתר באמצעותה ספקים פוטנציאלים לצרכיהם השונים בעלות מופחתת.

הקדימו להירשם לפרויקט וליהנות מההטבות המיוחדות למקדימים!





פטור ממכס ליבוא תכשיטים עד 31/12/2022


כידוע שר האוצר חתם על צו שעה ופטר את התכשיטים מדמי מכס באופן גורף מכל העולם, מומלץ לתכנן את הרכש בהתאם ללו"ז הנ"ל, בתאריך הסיום המכס יחזור. נא להיערך בהתאם.


כל מה שרציתם לדעת על רשימון יצוא ורשימון יצוא מרוכז



קיבלתם הזמנה של תכשיט מלקוח שלכם בחו"ל? אלו מסמכים אתם מחויבים לצרף לתכשיט? ומה קורה אם התכשיט חוזר לארץ מסיבה כלשהי?


ראשית, כל מי שמוכר תכשיטים לחו"ל, מחויב על פי חוק להוציא רשימון יצוא עבור כל משלוח שיוצא מהארץ. הרשימון הוא בעצם ההוכחה שהתכשיט יצא מהארץ ולא נמכר בתחומי ישראל.

רשויות המס עושות שימוש ברשימון היצוא על מנת לוודא שהמוצר נמכר ונשלח לחו"ל ולכן התכשיטים אינם חייבים בתשלום מע"מ. הרשימון מאפשר לעוסקים להוציא חשבונית עבור מכירות לחו"ל בחיוב מע"מ אפס על העסקה.

אז מהו בעצם רשימון יצוא? מדובר במסמך של המכס שאותו מחויבים להוציא על כל משלוח של תכשיטים לחו"ל. כל מכירה לחו"ל מחייבת הוצאת רשימון בעבור כל חבילה בלי קשר למחיר המוצרים. עלות המסמך 67.60 ₪.

אם אתם מייצאים מעט תכשיטים מדי חודש אפשר להגיש בקשה לרשימון יצוא מרוכז.

רשימון יצוא מרוכז הוא מסמך שמרכז את כל העסקאות שבוצעו במהלך אותו חודש. עלות של רשימון מרוכז הוא באותה עלות של רשימון יצוא רגיל. רשימון זה מתאים בעיקר לבעלי עסקים קטנים שמעדיפים לחסוך בעלויות ומחכים שיצטברו מספיק הזמנות על מנת לשלוח את כולן באותו החודש.

באילו תנאים יתאפשר להגיש בקשה לרשימון יצוא מרוכז?

  1. עליך להיות רשום כעוסק ובעל תיק פעיל במע"מ.

  2. עליך להמציא אסמכתאות תיעוד על ביצוע מכירות במשך 3 חודשים לפחות בטרם הגשת הבקשה לאישור רשימון ייצוא מרוכז.

  3. ערך משלוח אחד לא יעלה על 250 דולר.

  4. מכירות בטווחי זמן של 10 משלוחים בממוצע בחודש.

  5. יצוא של טובין המיוצא באופן קבוע.

  6. ניתן להגיש רשימון מרוכז בגין כל המשלוחים שיצאו ובלבד שהערך הכולל של המשלוח באותו רשימון יצוא אינו עולה על 10,000 דולר. במידה וביצעם מכירות בסכומים העולים על 10,000 דולר, תצטרכו להוציא רשימון מרוכז נוסף.

איך מגישים בקשה לרשימון יצוא מרוכז?

עוסק ישראלי שמעוניין לקבל אישור להגשת רשימון יצוא מרוכז, רשאי להגיש בקשה לבית המכס. את הבקשה יש להגיש בדואר אלקטרוני בלבד בכתובת: YDH@taxes.gov.il . לאחר הגשת הבקשה תקבלו הודעת אשור/ דחייה. אם הבקשה תאושר תקבלו הנחיות כיצד להמשיך וגישה למשלוח הקבצים במייל. מה קורה במקרים שהתכשיטים חוזרים לארץ מסיבה כלשהיא? אם הוצאתם רשימון יצוא כנהוג בחוק, הסחורה תשוחרר מהמכס בלי עיכובים ובלי חיובים. במידה ולא, הסחורה תיעצר במכס ויהיה עליכם לשלם את המסים המתחייבים וכן תהיו צפויים לעונשים הקבועים בחוק.

לשירות באמצעות דואר ישראל


לזקוקים למימון יצירתי

נתקלתי לאחרונה בשירות חשוב לעסקים שזקוקים למימון




לשכת המסחר עתרה לבג"ץ בגין החזר מוצר משומש שנקנה באופן מקוון



האם "החגיגה" בדרך להסתיים ? החוק הנוכחי מאפשר לקנות מוצר מרחוק, לעשות בו שימוש ואז להחזירו למוכר שיהיה חייב לפצותו

איגוד לשכות המסחר עתר ביום רביעי האחרון לבג"צ (בג"צ 3353/22) בעתירה חוקתית נגד שרת הכלכלה והתעשייה, הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן והכנסת, בדרישה לבטל את סעיף 14ג(ג) לחוק הגנת הצרכן העתירה מבקשת לשנות מצב משפטי קיים מעוות, על פיו בעסקה של מכר מרחוק מחויב העוסק לקבל בחזרה מוצר, גם אם נעשה בו שימוש וגם אם ערכו ירד בצורה דרמטית ולקבל פיצוי ברף עליון של 100 ₪ אפילו אם הורדת הערך הסתכמה בכמה מאות או בכמה אלפים וזאת אף מבלי להכניס לחישוב עלויות נוספות כמו הובלה. "מדובר בחוסר צדק הזועק המגדיל את ההוצאות של העוסק, פוגע בקניינו בצורה דרמטית ויש בו פוטנציאל לגרום גם לייקור המוצרים על מנת לגלם בתוך המחיר גם מקרים כאלו של השבה של מוצר משומש מבלי שניתן פיצוי המשקף את ירידת הערך האמתית של המוצר המשומש המוחזר. קשה להבין בדיוק על איזה ערך מנסים להגן כאן, כשהרשות להגנת הצרכן עומדת על הרגליים האחוריות לא לקבוע כלל שמונע השבת מוצר משומש." לדברי אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר "הגענו נוכח תנופת היצירה הרגולטורית למצב של ליקוי מאורות. אנו מאפשרים באמצעות הוראה רגולטורית רגילה להפקיע רכוש של עוסק בניגוד לזכות הקניין החרוטה הכתובה במפורש בחוק יסוד חוק האדם וחירותו שהיא זכות יסוד חוקתית על-חוקית. הוראת החוק אותה אנו תוקפים מוכיחה עד כמה אנו לוקים בעיוורון ועד כמה איבדנו את יכולת האיזון נוכח כניעה אווילית לכל הוראה רגולטורית אשר כאילו אמורה להגן על הצרכן. אם מי שקונה מרחוק נוכח שהמוצר שאותו הוא הזמין אינו המוצר בו הוא רוצה, אין שום סיבה שיעשה בו שימוש ולאחר שנעשה השימוש והורד ערכו, יחייב את המוכר לקבל את המוצר". בחסות הוראת חוק רגילה מתבצעת הלכה למעשה הפקעת רכוש ופגיעה לא מידתית בזכות הקניין של כלל העוסקים בישראל, שמספקים מוצרים לציבור באמצעות מכירה מרחוק. שכן רבים מהמוצרים שמוחזרים הם במצב כזה שלא ניתן כלל למכור אותם שוב, ואחרים, שאולי ניתן להציל משהו מהם, ערכם יורד בצורה משמעותית. העוסק מכר מוצר בעל ערך מסוים ומקבל בחזרה מוצר בעל ערך פחות.




מכירה רב-ערוצית: העתיד של תעשיית התכשיטים חנויות נעשות דיגיטליות, והאיקומרס חודר לחנויות

קרדיט: מכון היהלומים

קונגלומרט התכשיטים הצפון-אמריקאי סיגנט (Signet Jewelers) מסר כי 80% ממכירות התכשיטים הן באחת ממעל 2,800 חנויות התכשיטים של החברה, אולם 65% מהצרכנים מבקרים לפחות באחד מבין “הנכסים הדיגיטליים” של החברה במהלך מסע הקניות שלהם, כך נמסר בשיחה עם אנליסטים הצרכנים שעושים מחקר אונליין ולאחר מכן קונים בחנות הם דוגמה למה שהקמעונאים מכנים קמעונות “רב-ערוצית”, המשלבת את חווית הקנייה הדיגיטלית עם חווית הקנייה הפיזית. הנהלת סיגנט תיארה את הגישה הזו כדרך “להישאר קרובים ללקוחות (בכל עת)”, אשר הפכה לרלוונטית במיוחד במהלך סגרי הקורונה בשנים 2020 ו-2021. בשנת הכספים הנוכחית של החברה, המסתיימת בינואר 2023, סיגנט מתכננת להשקיע כ-250 מיליון דולר (מתוך הרווח התפעולי של כ-900 מיליון דולר שרשמה אשתקד), בחיזוק אסטרטגיות רב-ערוציות המבוססות על נתונים – כולל מערכות שירות לקוחות במציאות רבודה, וכלים דיגיטליים ואישיים ליצירת “חוויה חדשנית ומותאמת אישית” ללקוחות. זו לא רק סיגנט. רוב חברות התכשיטים הגדולות ברחבי העולם מאמצות אסטרטגיות דומות. בשנה שעברה, צ’או טאי פוק (Chow Tai Fook) מסין מסרה בשיחה עמי כי “התפרצות הקורונה האיצה את הפיתוח הרב-ערוצי שלנו. חיזוק הדיגיטל יהיה המוקד העיקרי שלנו בשנים הקרובות, ובכל מקרה נמשיך להשקיע באיקומרס וב-O2O”, כלומר – ערוצים מאונליין לאופליין. חברת ווסטפילד (Westfield), המפתחת מרכזי נדלן מסחרי יוקרתיים, סיפקה הצצה לאסטרטגיות הרב-ערוציות שיובילו את ענף הקמעונות בשנים הקרובות. החברה פרסמה בשנת 2021 סקירת לקוחות בשם “איך נעשה קניות בעשור הקרוב” (How We Shop the Next Decade), וצפתה כי בשנת 2025 “קמעונאים יקצו יותר שטחים לחוויות, על חשבון שטחים מוצרים”, וזאת לאור העלייה במספר הלקוחות הרוכשים אונליין ואוספים את הפריט מהחנות. החברה התייחסה לזה כ”קמעונות הפוכה”. ניתן לפרש את המגמה הזו כניסיון לשלב “כלכלת חוויות” לצד קמעונות מסורתית. לדוגמה, קיר LED וטכנולוגיות ייצור וירטואליות יכולות ליצור מעין “תיאטרון קמעונאי” בחנות, שימשוך עניין ופעולות מצד לקוחות. גם כלי התאמה אישית דיגיטלית בחנויות יכולים לאפשר לצרכנים לנסות, לבדוק ולהתאים אישית סחורה באופן וירטואלי, ולהתעמק במותג בעזרת אמצעים ויזואליים וסאונד. בסיכום הסקירה של ווסטפילד נכתב כי “קונים רוצים לברוח מהיומיום שלהם כשהם עושים קניות, ולכן מתרגשים במיוחד מחוויות אסקפיסטיות”. לכן, הקמעונאים צריכים להציע להם חוויות כאלו. ובעוד החנויות הפיזיות המסורתיות משלבות אמצעים דיגיטליים, חברות האיקומרס מבצעות אינטגרציה משלהן, על ידי הרחבת החנויות הפיזיות. זה מורגש בתעשיית התכשיטים במיוחד, וזה בדיוק מה שעושים קמעונאים מובילים של תכשיטי יהלומים. בלו נייל (Blue Nile) וג’יימס אלן (James Allen) פתחו חדרי תצוגה בשנים האחרונות, ובלו נייל מתכננת להגיע ל-100 חדרי תצוגה (webrooms) פיזיים, עד אמצע העשור. בסוף 2018, ג’יימס אלן פתחה חנות קונספט בוושינגטון הבירה, עם רבות מהטכנולוגיות שתוארו כאן. החברה-האם של ג’יימס אלן, סיגנט, פתחה בהמשך שורה של חנויות במיתוג משותף של ג’יימס אלן וג’ארד (Jared), מותג תכשיטי הנישואין היוקרתיים של סיגנט. החנויות החדשות כוללות בר קפה באווירה “מודרנית, חמימה ורגועה”, שבה מוכרים ולקוחות מתקשרים זה עם זה, בדומה לחנויות של אפל. ובחודש החולף, קמעונאית היהלומים אונליין האמריקאית Brilliant Earth, שהונפקה אשתקד, מסרה כי תמשיך לפתוח חדרי תצוגה פיזיים, בעיקר באזורים מרכזיים בארה”ב, ובכך תביא את מספר חנויות התכשיטים של החברה ל-18, נכון לתחילת חודש מאי. בשיחה עם אנליסטים, ההנהלה מסרה כי חדרי התצוגה “התעלו על התחזיות הראשוניות”, והובילו לשיעור גבוה יותר של לקוחות חוזרים לעומת ערוץ האונליין.


כנס חשיפת כלי סיוע בבורסה

המעוניינים להשתתף מוזמנים לשלוח מייל לרחלי בצלאל, ראש ענף תכשיטים במשרד הכלכלה: rachel.betzalel@Economy.gov.il


קייטנת צורפות בל אביב




bottom of page