top of page

ירחון איגוד התכשיטנים ינואר 2023

חברים יקרים


השנה החלה כרגיל עם איומים כלכליים, בטחוניים, יש אומרים משטריים, בקיצור לא משעמם בארצנו היפה. ועם זאת פנינו קדימה לשנת 2023 שבה יקנו יותר תכשיטים, שווקים יפתחו, מכירות האונליין יעלו והחנויות הפיזיות ימכרו יותר.


תערוכת ויצ'נזה שארעה החודש הוכיחה שהתעשייה שלנו חיה ובועטת, מספר מבקרים הגבוה ביותר בעשור האחרון פקדו את התערוכה אחרי שלוש שנות יובש, באו לראות ולהיראות, לא בטוח שכולם קנו אבל זה מלמד הרבה לעתיד לבוא, נזכור שאנו מתעסקים במוצרים מחוללי רגש, שמצב הרוח משפיע על היקף קנייתם, אז אם בשלוש שנות הקורונה קנו, יקנו יותר עם המיתון, עם המלחמה באוקריינה ועם האינפלציה. זו לא המצאה שלי בכדי לעודד, ההסטוריה מוכיחה את זה.


האיגוד יחל בקמפיין: תכשיטים קונים בביטחון מחברי האיגוד התכשיטנים


בשנת 2023 האיגוד יחל בעידוד קניות אצלכם, השוק היום פרוץ לחלוטין, מלא בזיופים, תמורות חסרות וירידה באמון הציבור. האיגוד יחל בפברואר בקמפיין ברשתות שיכוון לקהל הישראלי במטרה להעלות את מודעות הציבור לקנות מכם. למה מכם? כי אתם עובדים כחוק, כי המתכות מאומתות, ורובכם (בשאיפה לכולכם) מאושרים על ידי מכון התקנים. זה גם ישפיע על האולסייל.

חברות באיגוד מבדלת אתכם מהמתחרים ומעכשיו יהיה לזה תמורה.

הזמינו את תו חבר איגוד 2023 והדביקו בפרסומים



עובדים בענף התכשיטים


הנושא הכאוב של חוסר עובדים מקצועיים, מעיב על צמיחת הענף וחברי האיגוד, הצעירים כיום פשוט לא רוצים לעבוד פיזית. זה מורגש בכל הענפים, מה שהשתנה זו המנטאליות. גם בעבר היו עבודות פיזיות רבות שסיפקו פרנסה גבוהה בענף הבנייה ואפילו בענף שלנו, היום החבר'ה מעדיפים שליחויות ודיגיטל.


בכוונת האיגוד להוביל קמפיין פרסום לעובדים לענף, חייבים לשנות את זה.

להלן קורות החיים שהגיעו לאיגוד החודש


החל הרישום למשלחות האיגוד לאיסטנבול ולהונג קונג באירוח מסובסד


סוכל עוד ניסיון הברחת תכשיטי זהב מטורקיה

לא הרבה יודעים אבל איגוד התכשיטנים עובד גם מתחת לראדר בשיתופי פעולה עם הרשויות לרבות בנושא הברחות זהב. מידע מהשטח עובר לגורמי מודיעין שעוקבים ואוכפים את הברחות הזהב הנכנסות לישראל דרך שעריה השונים. בשנה האחרונה רשויות החוק הצליחו למגר הברחות בכמויות מסחריות שפוגעות בספקי התכשיטים השונים שעובדים כחוק ולא יכולים להתחרות כמובן עם השוק השחור וההברחות.

השבוע שוב נתפס עוד מבריח הפעם בנתב"ג


חנות תכשיטים בדיזינגוף ת"א נשדדה פעמיים שבוע אחר שבוע


יפעת אידלמן, בעלת חנות תכשיטים חוותה טראומה כפולה, שוד כפול ולאור היום, בפנים גלויות נכנסו שני שודדים ולקחו תכשיטים כבלי הבית בלי שום חשש. רמת הפשיעה הרקיעה שחקים זאת לאור אוזלת היד של המשטרה שמתקשה לנהל את אכיפת החוק במשאבים חסרים כפי שפורסם לאחרונה רבות בנושר חוסר המשילות. אני מבקש להדגיש לשמור על עירנות, להצטייד בגז פלפל וכד' ולשמור על דלת סגורה, אין ברירה.


היבטי פרטיות במעקב אחר עובדים בעבודה מרחוק

לעדכונכם - הרשות להגנת הפרטיות פרסמה טיוטת מסמך הסוקר באופן מקיף את נושא המעקב אחר העבודה מרחוק, את הסיכונים המרכזיים לפרטיות במעקב שכזה, וכן את הוראות הדין הרלוונטיות. בטרם תפרסם הרשות את עמדתה המשפטית והמקצועית בנושא, הציבור מוזמן להעביר התייחסויות והערות למסמך. נציין כי עמדת הרשות להגנת הפרטיות היא בגדר המלצה (בשלב זה טיוטה), אולם ביה"ד נסמך לא אחת על עמדת הרשות כמקור נורמטיבי בפסיקותיו. לעיונכם קובץ של הטיוטה



הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מודיעה על כוונתה להטיל קנס בסך 1,823,988 ₪ על י. מאור פיננסים בע"מ

(אתר מאסטר שופ (www.m-sshop.co.il)


לתשומת לב החברים - הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מודיעה על כוונתה להטיל קנס בסך 1,823,988 ₪ על י. מאור פיננסים בע"מ (אתר מאסטר שופ) www.m-sshop.co.il בגין הטעיית הצרכנים באשר למועד אספקת המוצרים, אי גילוי פרטים מלאים על העסקה אי ביטול עסקה במועד ואי החזרת הכסף לצרכן במועד הקבוע בחוקהזמנות רבות לא סופקו במועד המובטח, וצרכנים שביקשו לבטל את העסקה לא נענו – החברה לא ביטלה את העסקאות כנדרש בחוק ולא החזירה לצרכנים את כספם.

דה בירס: ההכנסות מסייטים ב-2022 הסתכמו ב-6.12 מיליארד דולר


הסייט האחרון הסתכם ב-410 מיליון דולר, סך המכירות עלו השנה ב-21%


זוכרים שאני מעריץ את דה בירס כמודל לחברה יוזמת מהמצויינות בעולם, שימו לב לנתונים של חברת הפקת היהלומים, שגרפה 410 מיליון דולר רק בסייט ה-10 והאחרון של שנת 2022. נתון זה מביא את סך מכירות היהלומים של דה בירס במהלך 2022 ל-6.12 מיליארד דולר – עלייה שנתית של 21% לעומת 2021, כך דווח ב-IDEX Online. שימו לב למחירי היהלומים הקטנים בעיקר למרות העליה ביהלומי המעבדה שמציפים את השווקים.


ריצ'מונט: עלייה חדה במכירות בשלושת הרבעונים האחרונים של 2022 מכירות התכשיטים של ענקית היוקרה עלו ב-8%

29.01.2023 - מכון היהלומים

ענקית היוקרה השוויצרית ריצ'מונט (Richemont) מדווחת על עלייה של 8% במכירות ברבעון השלישי של 2022, ועל עלייה של 18% במכירות בתשעת החודשים שהסתיימו ב-31 בדצמבר 2022, כך דווח ב-Rough&Polished. על פי הדיווח, הקבוצה רשמה "גידול דו-ספרתי במכירות של בתי התכשיטים ובתחומים עסקיים נוספים (עלייה של 8% ו-6% לפי שער חליפין קבוע, בהתאמה), שהצליח למחוק את הירידה בשיעור של 3% במכירות של יצרניות השעונים של הקבוצה (ירידה של 5% לפי שער חליפין קבוע)". קבוצת היוקרה, שבבעלותה מותגים כמו קרטייה (Cartier), ואן קליף אנד ארפלס (Van Cleef & Arpels) ופיאג'ה (Piaget), דיווחה על "התחזקות נוספת של בסיס המזומנים של החברה, שעלה ב-0.6 מיליארד אירו ל-5.5 מיליארד אירו נטו, בעקבות המסחר החזק ברבעון החולף".


שוק יהלומי המעבדה ב-2022: המכירות התחזקו, המחירים ממשיכים לרדת

לראשונה: מעל 10% מהתכשיטים שנמכרו שובצו ביהלומי מעבדה. פול זימניסקי מנתח

יהלומים ואבני חן - מכון היהלומים


הביקוש לתכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה צמח בשיעור של כ-38% והגיע ל-12 מיליארד דולר בשנת 2022, ואילו המחירים רשמו ירידה של כ-20%, במגמה שצפויה להימשך בשנת 2023. בתחילת 2023, נמשך מומנטום הצמיחה בביקוש ליהלומי מעבדה, וכך גם מגמת הירידה במחירים. בשנת 2022, יותר ויותר קמעונאים, בארה"ב במיוחד, אגרו יהלומי מעבדה במלאי, וזה הוביל להפצה רחבה בהרבה של יהלומי מעבדה בשוק. את המגמה בארה"ב הובילו ענקית התכשיטים סיגנט (Signet Jewelers) וענקית תכשיטי האופנה פנדורה (Pandora). סיגנט, הקמעונאית הגדולה ביותר של תכשיטי יהלומים בצפון אמריקה, אמרה כי תאמץ באופן נרחב את יהלומי המעבדה בתחילת 2022; פנדורה, חברת תכשיטי האופנה הגדולה בעולם, הציגה בהמשך השנה תכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה, הפונים לשוק האמריקאי. סיגנט מוכרת יהלומי מעבדה לצד יהלומים טבעיים, במוצרי המותגים המובילים שלה, ובהם תכשיטי קיי (Kay Jewelers), זיילס (Zales), ג'יימס אלן (James Allen) ובלו נייל (Blue Nile), שסיגנט רכשה בספטמבר 2022. לפני הרכישה, בלו נייל מכרה באופן בלעדי יהלומי מעבדה של לייטבוקס (Lightbox), בתכשיטי "אופנה" שאינם תכשיטי נישואין. פנדורה מוכרת רק יהלומי מעבדה, אולם יהלומים בפני עצמם הם קטגוריה חדשה של החברה, שהתפרסמה בזכות צמידי צ'ארם במחירים זולים יותר, ותכשיטים קשורים. לפני השקת קולקציית היהלומים, מחיר המכירה הממוצעת של פנדורה היה פחות מ-100 דולר. גלובלית, ההערכה היא כי מכירות התכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה צמחו לכמעט 12 מיליארד דולר ב-2022, לאחר עלייה שנתית חדה של 38% (ראו גרף). מדובר בעלייה חדה לעומת פחות ממיליארד דולר בשנת 2016. יש לציין כי בשנת 2022, תכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה עקפו לראשונה את הרף של 10% מסך מכירות תכשיטי היהלומים בעולם. צילום: DuxX / Shutterstock.comהנתון צפוי לגדול, בעוד מכירות התכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה צפויות להמשיך ולרשום אחוז צמיחה דו-ספרתי בשנים הקרובות. עם זאת, בטווח הבינוני עד הארוך, המכירות של יהלומי המעבדה כאחוז מכלל המכירות של יהלומים טבעיים, צפוי להפוך לנתון פחות רלוונטי. יש לזכור כי יהלומי מעבדה יוצרים לתכשיטי יהלומים ביקוש נוסף, שאחרת לא היה קיים – במיוחד כשמדובר במחירים נמוכים יותר. לטווח ארוך יותר, הביקוש הנוסף הזה צפוי להמשיך ולצמוח, והחלק של יהלומי מעבדה שנוגס ישירות במכירות של י הלומים טבעיים יילך ויתייצב. שיווק המוצר, הן על ידי יצרני יהלומים טבעיים והן על ידי מגדלי יהלומי מעבדה, כמו גם מיצוב המוצר על ידי הקמעונאיות בדוכן התכשיטים, יקבעו בסופו של דבר את מידת ההפרדה בין שני המוצרים, ואת המהירות שבה יתרחש הפיצול ביניהם. עם זאת, בעוד הפרש המחירים בין יהלומים טבעיים ליהלומי מעבדה ממשיך לגדול, גם האופן שבו הצרכן תופס את שני המוצרים באופן אינטואיטיבי ישתנה באופן טבעי. הרי בסופו של יום, תכשיטי יהלומים הם רכישת יוקרה/מותרות, שמונעת לרוב על ידי רגשות או תחושות, כלומר התפישה הכלכלית של יהלומים כ"מוצר ובלן" ממשיכה לפעול כאן. בשנת 2016, מחירו של יהלום מעבדה במשקל 1 קרט היה נמוך ב-10% בלבד ממחירו של יהלום טבעי מקביל; בסוף 2022, פעם המחירים גדל ל-80% (ראו טבלה לעיל). קיבולת הייצור העולמית של יהלומי מעבדה זינקה בשנים האחרונות, והמגמה צפויה להמשיך בשנים הקרובות לפחות. הדינמיקה הזו מגדילה את ההיצע, ומובילה לירידת מחירים. קיבולת הייצור מושפעת גם מהירידה בציוד ההוני ובעלויות הייצור, ומיותר זמינות של הון לצרכי השקעה. לדוגמה, מקורות מעידים כי ניתן כיום לרכוש בהודו מכונה לייצור יהלומים בשיטת CVD תמורת פחות מ-100 אלף דולר, לעומת כ-300 אלף דולר בשנת 2019. בנוסף, ממשלת הודו מפתחת סובסידיות ותמריצים להשקעות בציוד הוני עבור יצרניות של יהלומי מעבדה, כחלק מהניסיון להקטין את הגירעון שלה, בעזרת תעשיות המתמקדות בייצוא. על פי ההערכות, הודו וסין אחראיות יחד על ייצור כשלושת-רבעי מיהלומי המעבדה המיועדים לשיבוץ בתכשיטים, במונחי נפח. הירידה במחיר של יהלומי מעבדה תמשיך להיות כוח מניע עיקרי, לאופן שבו המוצר מוצג לטווח ארוך יותר. בתחום התכשיטים, מחירים נמוכים עלולים להרתיע קמעונאים מלהציג את המוצר הזה כחלופה לטבעת יהלום טבעי מסורתית (סוליטר), מחשש לפגיעה בהכנסות. מצד שני, מחיר זול יותר מגדיל את הגמישות היצירתית של המוצר, מבחינתם של מעצבי התכשיטים. צילום: איריס הורטמןלדוגמה, יהלום טבעי נחשב ליקר מדי ולכן לא חותכים אותו לצורות "אקזוטיות" המנצלות מעט מהגלם. זו ממש לא בעיה עם יהלומי מעבדה. בנוסף, ניתן לייצר יהלומי מעבדה בווריאציות כימיות וצבעים שאינם בנמצא בטבע, על ידי שינוי ה"מתכון" של הייצור. הדינמיקה הנוכחית, של עלייה בביקוש ליהלומי מעבדה לצד ירידת מחירים, מנוגדת כביכול לאינטואיציה של תעשיית התכשיטים, שבאופן מסורתי התבססה בעיקר על מתכות ומינרלים טבעיים שאינם מתחדשים. להבדיל, יהלומי מעבדה הם מוצר שניתן לייצר, המבוסס על התפתחות הטכנולוגיה. מאת פול זימניסקי


bottom of page